söndag 12 mars 2017

Gazpacho

Här kommer mitt recept på gazpacho som är lite annorlunda än de klassiska recepten. Mitt recept saknar gammalt bröd som annars mals ner, och det känns ju som det bara blir nyttigare och kan istället klassificeras som LCHF, stenålders- och medelhavskost. Gazpacho har sitt ursprung från södra Spanien - Andalusien och det är där man äter denna kalla soppa under de varma heta dagarna. Jag kan säga att den smakar lika gott en riktigt kall dag i december eller februari för den delen. Detta är en soppa som jag ofta ta med till jobbet en måndag i en lite termos. Perfekt att starta veckan med efter en helg med massor av mat.
Köp gärna ekologiska grönsaker och produkter.

Ingredienser för 4 personer:
1 liter tomatjuice, typ Kivik
0,5 st slanggurka
0,5 st grön paprika
0,5st gul lök, liten
1 st vitlöksklyfta
0,5 st selleristjälk
0,5 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
2 tsk flingsalt
nymald svartpeppar

Grönsakshack:
1 st gul paprika, finhackad
1 st röd lök, finhackad
1 st slanggurka, finhackad
olivolja och rödvinsvinäger efter smak

Gör så här:
Ta fram din blender eller stavmixer
Skala gurkan och dela i lite mindre bitar
Ta bort fröhus och skaft från paprikan och dela även den i mindre bitar.
Skala den gula löken och dela i mindre bitar
Skala vitlöken och dela.
Dela stjälksellerin i mindre bitar
Mixa allt i några minuter tillsammans med tomatjuice.
Nu blandar du i olivoljan och rödvinsvinägern och kör ytterligare några minuter.
Salt och peppar och smaka av.
Ställ nu detta i kylskåpet så att det blir riktigt kallt innan du serverar den.
Under tiden så hackar du grönsakerna som du ska lägga i tallriken eller i glaset vid serveringen om du vill ha lite tuggmotstånd. Jag äter oftast min gazpacho i glas.
Skalade räkor är också gott att blanda i grönsakshacket och om du vill äta bröd så är ett gott surdegsbröd inte så dumt heller om du nu vill äta bröd eller varför inte grissini.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar