onsdag 7 augusti 2013

Kalops - klassisk köttgryta

Klassisk svensk rejäl husmanskost, som passar bäst en kall höst- eller vinterdag, men även om det än är sommar och varmt ute så kan man längta efter denna mustiga gryta som fått sjuda länge så att alla goda smaker kommer fram. För att få en riktigt god kalops är det bäst att göra en stor sats och frysa in också när man ändå håller på, smaken blir så mycket bättre med storkok när det är långkok som gäller.

Ingredienser för 4-6 personer
1 kg högrev med ben eller
800 g högrev utan ben
2 msk smör
2 st gula lökar
3-4 dl vatten
1,5 tsk salt
20 st hela kryddpepparkorn
2 st lagerblad
3 msk vetemjöl

Gör så här:
Skär köttet i stora bitar, 5 x 5 cm. Bryn dem i smör i en stekgryta runt om. Bryn några åt gången, så att köttet inte börjar koka istället om man lägger i för mycket åt gången. Stek med sedan i ett par minuter mot slutet den klyftade löken. Tillsätt salt, kryddpeppar och lagerblad och späd med vatten så att det precis täcker köttet. Sjud nu köttet långsamt under lock tills köttet blir mört, jag brukar låta det sjuda cirka 4 timmar. Sista timmen tar jag av locket och låter vätskan koka in lite, under tiden rör jag ut 3 msk vetemjöl med lite vatten, som jag de sista 15 minuterna rör ner i kalopsen så att såsen tjocknar lite.
Servera kalopsen med nykokt potatis och min favorit till kalops är rårörda lingen, men det mest klassiska är ju rödbetor förstås. Ibland brukar jag också koka med lite morotsbitar sista timmen och då kallas det visst skånsk kalops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar