torsdag 6 december 2018

Fläskfilé med julens kryddor och marinerad i hoisinsås

När vi har varit hos våra Singapore-vänner i Torslanda så har jag alltid något nytt och gott att laga när jag kommer hem. Denna rätt var helt perfekt eftersom för det första så närmar det sig jul och filéen kryddas med julens kryddor som kanel och ingefära. Läggs sedan i en asiatisk marinad och klassisk kinesiska hoisinsåsen, den såsen som man äter till pekingankan. För det andra så var det en Singapore återträff med flera vänner från tiden i Singapore. Denna rätt var helt rätt med den fantastiska smaken av både asien och jul. Jag serverade potatisgratäng till denna rätten och även våra vänner.
Gör dubbel sats för köttet är jättegott att lägga på mackan och då inte vilken macka som helst utan på kavring. Lite smör på brödet och två skivor och droppa på lite av marinaden. Vill du också ha lite grönt är det bara att lägga lite vintersallad på mackan också.
När jag gjorde denna rätten och sist så hade jag fläskfiléen i ugnen när mitt barnbarn Oscar 5 år frågade "Vad är det för gott som luktar?" Jag svarade "Det är stekt fläskfilé med kanel". Oscar slickade sig om munnen när han hör svaret. Ja - det luktade fantastiskt gott och förstås smakar det jättegott, annars skulle jag ju inte åka hem från gästerna och göra maträtten bara några dagar senare.

Ingredienser för 8 personer:
1000 g fläskfilé

Kryddblandning:
2 msk farinsocker
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
2 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel

Marinad:
3 dl hoisinsås
2 finhackad urkärnad röd chili
4 msk honung
4 tsk kinesisk soja

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Blanda ingredienserna till kryddblandningen och krama in det i köttet (använd plasthandskar). Låt marinera minst 60 minuter i rumstemperatur med lite plastfolie över. Bryn köttet runt om i rapsolja. Lägg det sedan i en ugnssäker form och stick en stektermometer i köttet, stek i mitten av ugnen tills innertemperaturen är 68 grader.
Blanda ingredienserna till marinaden och fördela den över det varma köttet. Låt svalna, skär köttet i skivor som är ungefär 1 centimeter och lägg det i marinaden igen. Nu ska kötter marineras i kylskåp till nästa dag eller om du gör det tidigt på morgonen så kan du äta det på kvällen.
Jag servera en krämig potatisgratäng till detta, lite vintersallad och så sparar jag marinaden och använder som sås. Så himla gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar