måndag 10 juni 2019

Sandkaka

Sandbergs sandkaka är en kaka som man får tankarna till när man var liten och verkligen fick sand i munnen. Lite roligt just att vi heter Sandberg i efternamn när man ser det lilla berget med sandkakor. Hur smör, socker och mjöl kan få fram den här knastriga torra känslan i munnen förstår jag inte men kanske beror det på att smöret är brynt från början. Smaken blir himmelsk i munnen med just det brynta smöret och vaniljen. Kakorna är lätta att göra och det enda som kräver lite passning är när man ska bryna smöret. Gäller att övervaka hela tiden så det inte blir för varmt.

Ingredienser till cirka 50 stycken kakor:
250 g smör
150 g socker
350 g vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Lägg smöret i en varm panna eller gryta och låt det brynas tills det doftar kola. Här gäller det att passa hela tiden.
Låt nu smöret svalna och för att snabba på kan du sätta ner kastrullen i kallt vatten och röra tills det svalnat.
Blanda nu ner övriga ingredienser till en deg.
Forma nu små runda bollar i storlek som köttbullar och tryck sedan till lätt med en finger mitt på. Gillar du mandel kan du lägga en skållad halv mandel där. Jag hoppade det eftersom barnbarnen inte äter nötter och mandel.
Grädda kakorna i 150 grader tills de fått lite färg och det beror ju på ugnen med ungefär 10-15 minuter. Jag brukar sedan låta kakorna ligga på plåten på eftervärme för att torka kakorna inuti när temperaturen sjunkit i ungen till 50 grader, som när du torkar skorpor.

Barnbarnen älskar dessa sandkakor och jag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar