torsdag 6 december 2012

Janssons frestelse - krämig och mild

Janssons frestelse tillhör mina absoluta favoriter och numera även min älskade killes också. Denna variant är en mild krämig och snäll Jansson, ja helt enkelt barnvänlig och ett måste för alla som egentligen säger att de inte gillar Jansson att testa och för Janssonälskare blir det att säga Mmmm.
Det som gör denna Jansson så god. är först och främst att man steker löken gyllenbrun. När man steker löken lätt, så slipper man den starka fräna smaken i rå lök och som också gör att grädden skär sig lättare.
Att man sedan mosar anjovisen och blandar i lite orökt kaviar gör att den blir en mild, len och krämig Jansson. Viktigt också att man använder anjovis av skarpsill och inte några sillburkar med anjovissmak. Jag använder alltid hummeranjovis, ni vet den rosa burken.

Här kommer receptet till 4 personer som ensamrätt och 8 personer för julbord eller smörgåsbord. På julbord/buffé så tar man ju så mycket annat, så det går inte åt så mycket om man nu inte bara äter Jansson förstås.

Ingredienser 4 person:
2 st gula lökar
2 msk smör
400 g potatis
1 burkar (125 g) hummeransjovisfiléer.
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk 3%
1 burk slottskavia eller 3 msk orökt kavia typ Ejderns
smörklickar
ströbröd

Gör så här:
1. Värm ugnen till 175°.
2. Klyv och skiva löken, smörfräs den guldfärgad, mjuk och glansig.
3. Mosa ansjovisen med en gaffel tillsammans med kavia och blanda med den stekta löken och slå på gräddmjölken i pannan.
4. Skala och strimla potatisen för hand och lägg även 2/3 delar av potatisen i lök och ansjovisblandningen så allt blir blandat och koka upp, max 5 minuter.
5. Lägg blandningen i en smord ugnssäker form och lägg på resten av den strimlade potatisen.
6. Lägg på smörklickar och ströbröd, grädda 50-60 minuter.

Tips!
Jansson är inte god att värma upp, utan ska serveras nygjord. Vill du förbereda dagen innan, så gör så långt som till att du lagt blandningen i formen, men blanda även då, översta lagret med potatis i pannan innan du lägger allt i formen. Ta ut formen i god tid från kylskåpet (1-2), innan du ställer in den i ugnen, så den inte är iskall. Strö över ströbröd, men uteslut smörklickarna.

Perfekt nattamat tillsammans med knäckebröd, smör och en god ost. Även då är tipset ovan bra att ha i kylskåpet och bara sätta in i ugnen.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för detta!
    Förstår jag dig rätt: Om jag vill förbereda dagen innan så lägger jag INTE på ett EGET lager av strimlad potatis överst - utan att jag ska blanda ALL strimlad potatis i blandningen?
    Smörklickarna lägger jag på innan jag (slutligen, på dagen) sätter in frestelsen i ugnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, helt rätt annars blir ju den råa potatisen missfärgad.
      Se bara till att allt kokar upp i 5 min, innan du lägger det i formen. Glöm ej att ta ut formen i god tid från kylskåpet innan du bakar den i ugnen.
      Lycka till och God Jul på dig/ Annelie

      Radera