måndag 25 juni 2018

Pinocchiotårta - Brittatårta - Herrgårdstårta - Glömmingetårta - Kalastårta


Tårtan med många namn och för mig är det Brittatårta som jag växte upp med och eftersom mamma kände någon som hette Britta trodde jag då att det var hennes recept, men med åren så vet jag att det inte var så. Nu i midsommar så skulle jag ta med en efterrätt till midsommarfesten och då kom jag på denna gamla favorit som man kan göra dagen innan och smidigt och räcker till många.
Man kan ju använda många olika frukter men till midsommar är det ju jordgubbar klassiskt.
Finns hur många olika recept på denna tårtan når jag tittar på nätet, men detta receptet har jag hämtat från en gammal receptbok som jag köpte på 70-talet - Kakboken. Följer dock inte receptet helt utan jag lägger till några flera ägg och då givetvis mer av det andra också.

Tårtan räcker till 14 personer:
Till sockerkakssmeten:
100 g smör rumsvarmt
5 st äggulor, rumsvarmt och samma temperatur som smöret (spara vitorna till marängen)
1,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
0,75 dl mjölk

Till marängsmeten:
5 st äggvitor
2,5 dl strösocker

Till fyllning:
500 g jordgubbar
1 st lime, rivet skal och saften
1 msk strösocker.
5 dl grädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Klä en ugnens stora plåt med oljat bakplåtspapper.
Vispa det rumsvarmt smöret med strösocker pösigt.
Tillsätt de rumstempurerade äggulorna, ett i taget under vispning.
Blanda mjöl och bakpulver tillsammans innan du rör ner det i sockerkakssmeten.
Tillsätt mjölken och rör om.
Vispa nu vitorna till hårt skum och vispa ner sockret till marängsmet.
Bred nu ut sockerkakssmeten i långpannan med gummiskrapa - så den blir flortunn.
Bred sedan marängsmeten över sockerkakssmeten.
Grädda ljust beige i 30 minuter.
Låt kallna och dela sedan mitt itu.
Under tiden delar du jordgubbarna i mindre bitar, river limeskal och blandar med strösocker och marinera jordgubbarna i limesocker och saften från lime under tiden tårtan kallnar.
Vispa grädden.
Lägg nu de marinerade jordgubbarna på en av tårtbottnarna och sedan bred på med vispad grädde.
Lägg den andra delen över.
Så långt kan du göra dagen innan. Plasta in så tårtan inte tar smak från något i kylen.
Man behöver inte lägga frukt uppe på tårtan, men midsommar så är det jordgubbar och lite citronmelis.

Smaklig efterrätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar