fredag 6 juli 2018

Öländska kroppkakor


Öländska kroppkakor görs med både rå och kokt potatis, annars på fastlandet gör man bara med kokt potatis enligt tradition. Kroppkakor från Öland har funnits sedan 1700-talet men det var först i mitten på 1800-talet när potatisen kom till Sverige som denna delikata maträtt tog sin nuvarande blandning. Fläsk var ju det allra bästa att fylla den men, men oftast så var det istället sill, torsk, ål och fläsk bara när det var fest. Finns ett smeknamn "Ölands gråa guld" så man förstår att de gillar sin landskapsrätt. Förra året när jag var på höstmarknad på Sollidens slott så åt jag denna goda rätt där på deras restaurang och det var ett självklart val på menyn. Hade ätit det tidigare, men det var long time ago men sedan den dagen har det varit en återkommande maträtt på vårat middagsbord. Igår blev det middag och dessutom ute i trädgården denna vackra sommardag och jag kan lova det smakade underbart gott tillsammans med krösamos (lingonsylt) och skirat smör. Tunn grädde smakar också gott till denna rätten. Det finns faktiskt många olika recept och det har tagit några omgångar innan jag hittat rätt. En gång blev de alldeles för lösa och innankråmet kom ut i koket. Tallriken som jag äter kroppkakorna på är en gammal tallrik som kommer från min morfars föräldrar. Min morfar var född 1897. Bägare från Gustavsberg heter servisen och jag har bara några få tallrikar i udda storlekar och uppläggningsfat.

Ingredienser 8 st kroppkakor:
400 g rå potatis
400 g kokt mosad potatis
150 g vetemjöl
1,5 tsk salt

Fyllning:
3 hg lättsaltat fläsk skuret i små tärningar
1 gul lök (1 msk smör till till fräsning av löken)
0,5 msk grovstött kryddpeppar

Till kokning:
1 tsk salt per liter vatten
Koktid cirka 60 minuter

Till stekning:
1 msk smör

Gör så här:
Skala, skölj och riv den råa potatisen, lägg den i en handduk och krama ur vattnet. Mosa den kokta potatisen och låt den kallna. Blanda potatisen med vetemjöl samt tillsätt salt. När smeten är väl blandad, tillsätt mera vetemjöl om den verkar för lös. Blanda fläsktärningarna med löken som du fräst i smör och den grovstötta kryddpepparn.

Forma lagom stora bullar av smeten och gör en fördjupning i var och en som sedan fylles med fläskfyllningen. Jag gör som små vulkaner och lägger fläskhacket i kratern, trycker sedan samman smeten över fyllningen och rulla kroppkakorna runda och jämna.
Kroppkakorna läggs i en rymlig kastrull med kokande saltat vatten och kokas utan lock i cirka 60 minuter. Lyft upp dem med en hålslev.
Jag gillar att bryna till kroppkakorna i stekpannan runt om. Bryn försiktigt i smör runt om, som att steka jättestora köttbullar.
Servera med tunn grädde och krösamos eller smält smör och krösamos.
Tips! Blöt händerna när du fyller och formar kroppkakorna så kladdar det mindre.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar