måndag 24 september 2018

Varm macka - Croque Monsieur

Minns när jag var första gången i Frankrike och Paris någon gång i slutet på 70-talet och det var inte många ord man kunde på franska. Några ord som man kunde var Croque Monsieur (varm macka med skina och ost), Jambo (skinka) och fromage (ost) när man läste den franska menyn. Härliga minnen och idag så kan jag betydligt mera köksfranska och förstår den franska menyn även om jag inte talar franska men läsa en meny det kan jag och förstår nästan allt, men visst finns det säkert undantag. Men jag klara mig ganska bra utan att ta till översättningsappen.

Denna klassiska franska varma macka som finns på många franska caféer och bistro är en perfekt kvällsrätt eller lunch och går ganska snabbt att göra trots att du ska göra en vit gratängsås - béchamelsås.

Ingredienser för 2 personer:
2 skivor surdegsbröd, levainbröd som är det där saftiga goda ljusa franska surdegsbrödet.
2 skivor skinka, rökt eller kokt
4 skivor ost med smak, gruyère
2 tsk dijonsenap
Béchamelsås:
25 gram smör
0,5 msk vetemjöl
1 dl mjölk, 3%
1 krm dijonsenap
salt, svartpeppar och muskotnöt mald

Gör så här:
Slå på ugnen och ställ på 225 grader.
Börja med att bryna till smöret i en kastrull på svag värme så det doftar kola och lägg sedan i mjölet och låt det fräsa utan att det blir bränt några minuter så mjölsmaken försvinner. Bara härlig koladoft.
Slå på mjölken och låt koka upp några minuter på svag värme.
Nymald svartpeppar ett varv, nypa salt och en uns mald muskotnöt.
Ställ åt sidan.
Lägg brödskivorna på en plåt.
Lägg på skinka, ost och senap på osten.
Toppa med béchamelsåsen och gratinera i ugnen tills det får fin färg ungefär 10 minuter.
En god sallad till och rätten är komplett.

Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar