fredag 16 mars 2012

Kladdkaka

Idag är det födelsedagsfest och choklad är min favorit, varför denna kladdkaka blir perfekt som dessert efter en BBQ på Blossoms. Kladdkakan är nästan sockerfri beroende på vilken choklad man väljer. Ju högre procent i den mörka chokladen, ju mindre socker. I denna kaka har jag 75% extra mörk Droste pastiller eller knappar som vi brukar säga. Kakan är också glutenfri och en LCHF-kaka.

Ingredienser:
4 ägg, helst ekologiska
200 g smör
200 g mörk choklad, minst 75% och uppåt
2 dl vispgrädde
1 vaniljstång

Tillbehör:
Vispad grädde
Färska eller djupfrysta hallon

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Smält smöret försiktigt i en kastrull och lägg sedan i chokladen och rör om tills den smälter.
Vispa äggen fluffiga.
Skrapa ur vaniljstången.
Vispa grädden till hårt skum tillsammans med vaniljskrapet.
Vänd försiktigt ner vaniljgrädden i äggfluffet tillsammans.
Tillsätt chokladsmeten och blanda om till en jämn smet.
Häll upp i en tårtform med löstagbara kanter. (Jag brukar lägga ett utklippt bakplåtspapper i botten, som jag ritat av runt formen)
Gräddas i ugnen i 10-15 min, beroende hur kladdig du vill ha din kaka.
Serveras med vispad grädde och hallon.

1 kommentar:

  1. Superfin bild, ser riktigt mumsigt ut!

    Hej!
    Jag har en tävling som jag tror att du skulle gilla!
    Kom gärna förbi och kika =)

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

    SvaraRadera