måndag 30 september 2013

Gurksallad med smak av Asien och Singapore

Basen är en klassisk svensk pressgurka som jag gör på mitt vis och sedan kompletterar jag med lite exotisk frukt, chili, scharlottenlök och fisksås. Man kan servera den på ett stort fat och som här på små kinesiska porslinsskedar och som aptitretare. Passar perfekt till thailändsk kycklinggryta (klicka på länk för recept) eller varför inte till den svenska söndagssteken där du får ett annorlunda smakinslag med det lite syrliga och söta tillsammans.

Ingredienser 4-10 personer:
1 st slanggurka
socker och ättikssprit efter behag
Persilja, hackad
1 st mogen mango, hackad småbitar
1 bit färsk ananas, hackad småbitar
1-2 st scharlottenlök, hackad'
1 st röd chili, fingerstorlek
Asiatisk fisksås, efter behag

Gör så här:
Börja med att skala gurkan med en potatisskalare, sedan tar du en osthyvel och skivar upp hela gurkan på längden. Dela sedan de långa skivorna på mitten, och dela sedan även de långa bitarna på mitten så det blir typ 1 cm tjocka strimlor. Lägg gurkan i en plast burk och strö på några matskedar strösocker och några matskedar ättiksprit, hackad persilja. Sätt på locket och skaka om allt och ställ i kylskåpet tills sockret har löst sig och det har saftat till sig. Under tiden hackar du ananas, mango, chili och löken. Se till att inte få med några frön från chilin. Rulla den hela chilin i handen och skaka den så du hör att fröna lossnar, skär sedan av den tjocka delen och skaka ur fröna innan du hackar upp den i småbitar.
Sedan är det bara att blanda samman och fördela på de små skedarna eller på ett stort fat. Efter behag droppar jag lite fisksås på varje sked, eller på hela fatet. Här får man testa sig fram eftersom det finns så många olika fisksåser på marknaden att sältan kan variera. Lika så hur stark ättiksmak man vill ha och hur socker, här får man också testa sig fram. Jag gillar stark gurka som jag brukar säga med mycket ättiksmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar