torsdag 12 december 2013

Västerbottenpaj - mini med anjovis

En perfekt aptitretare till det stundande julbordet. Lagom med sälta och gott att skölja ner till ett glas välkomstdryck av Champagne, mousserande vin, öl eller mineralvatten för den som önskar. Beräkna 2-3 per person som aptitretare.
Här kommer ett recept till en kartong minikrustader som är fyllda till hälften med riven västerbottenost, min favoritost. Har precis hittat den runda mittbiten när jag handlade sist. Gott till ostbrickan!
Receptet har jag fått av Västerbottenost, men modifierat det lite, tagit bort den rejält sockrade löken och kör helt enkelt bara stekt lök.
Försvinnande goda!

Ingredienser till 24 minikrustader:
1 kartong minikrustader (24 st)
75 g riven västerbottenost
1 ägg
0,5 dl vispgrädde
Salt och vitpeppar
1 st liten gul lök, fint skivad
1 msk smör
1 liten burk grebbestads anjovisfiléer
dillkvistar

Gör så här:
Börja med att sätta ugnen på 150 grader. Skiva nu den gula löken tunt och stek i smör i stekpannan se den blir lagom gyllenbrun men inte bränd. Lägg nu krustaderna på bakplåtspapper på en plåt och fyll dem till hälften med riven västerbottenost. Vispa ihop ägg, grädde salt och peppar och fördela i krustaderna. Skjuts in i ugnen och cirka 10-15 min. Tag nu ut dem och fördela den stekta löken och lägg en strimla av anjovisfilé på varje och en liten dillkvist. Jag delar anjovisfilén i 2 eller 3 delar. Krustaden är så liten så anjovisfilén får inte ta överhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar