onsdag 11 mars 2020

Gubbröra

Här kommer ett recept på min gubbröra. Gubbröror finns det säkert lika många recept som det finns kockar. Alla har sin gubbröra, både varm och kall. Jag gillar båda men här kommer en kall variant.
Har fuskat och gjort på färdigköpt potatissallad en självklart funkar det med egen gjord potatissallad också. Gubbröran blir lite mera matig och kanske något för personer som inte gillar för mycket sill. Men jag som gillar sill tar bara extra mycket sill i istället. Receptet är gjort på en liten burk potatissallad och räcker till 4 smörrebröd som den på bilden. Gör du små aptitretare och delar brödskivan i 4 delar så blir det minst 16-20 aptitretare. Som aptitretare kan du inte lägga lika mycket röra när man äter det som finger food.
Jag köper oftast både den stora och lilla burken från Grebbestads hummeransjovis hemma.

Recept för 4 smörrebröd:
1 liten burk potatissallad
1 hårdkokt ägg, kallt (6 min)
0,5 st rödlök, finhackad
1 msk gräslök, finhackad
55 eller 125 g ansjovis, hackad
Dill till garnering

Gör så här:
Blanda allt och beroende på hur mycket ansjovis du gillar så väljer du storlek på burk och man behöver ju inte ta alla 125 gram om man nöjer sig med 100 gram istället.

Jag tycker ju att gubbröran smakar bäst på rågbröd och här har du ett recept på ett saftigt rågbröd med smak av fänkål. En kall öl och snaps är ju också gott och då blir det en festmåltid.

Rågbröd med smak av fänkål
Snaps

Hoppas att det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar