söndag 21 augusti 2011

Baconlindad och tomatpestofylld fläskfilé


Detta är en perfekt grillrätt, smidigt, gott och går att förbereda långt innan grillningen.
Bäst resultat får man om man gör iordning fläskfilén minst 4 timmar tidigare, så den blir liksom lite marinerad.

Ingredienser för 4 personer:2 st fläskfilé
2 msk tomatpesto
8 soltorkade tomater
8 skivor bacon
salt och svartpeppar
grillfolie

Kryddsmör50 g riktigt smör
4 st soltorkade tomater, finhackade
2 st vitlöksklyftor, rivna
salt

4 st grönsaksgömmor4 medelstora potatisar, typ astrix
1 gul lök, i klyftor
2 st morötter
12 st vitlöksklyftor med skalet kvar
8 st timjankvistar
4 msk smör
4 msk olivolja
salt och svartpeppar
grillfolie

Gör så här:1. Börja med att putsa filéerna salta och peppar runt om, gör sedan ett långt snitt längs med filéerna och bred på med tomatpesto, dela de soltorkade i mindre strimlor och lägg mellan.
2 Vik nu ihop filéerna och linda in dom i bacon, gör nu en paket med folie om den så att inte någon vätska rinner ut. Så kan den ligga i kylskåpet tills det blir dags för grillning, minst 4 timmar.
3. Rör rumsvarmt smör, rivna vitlöksklyftor, fint hackade soltorkade tomater och lite salt till ett kryddsmör, ställ i kylen så länge men ta ut det i god tid så det inte är för kallt och hårt.
4. Sätt ugnen på 250 grader eller tänd grillen ute.
5. Tvätta och dela potatisen i lagom bitar, likaså morötterna så de blir samma storlek som potatisen. Lägg 1 msk av smöret på varje folie och fördela sedan allt i fyra delar och var sin timjankvist, salt å peppar och till sist olivolja över, (spara 4 timjankvistar) till serveringen. Gör ett grillpaket som en calzonepizza med handtag som en vikingabåt att hålla i och skaka om.
6. I ugnen tar det ca. 45-50 min och på utegrillen ca. 40-45 min, beroende på värme och om man använder lock på grillen.
7. I ugnen så vänder jag filéerna efter 15 min och skakar om i gömmorna. På Grillen vänder jag var 10 min, men passa grönsaksgömmorna så de inte bränns på grillen så de inte får för stark värme.
8. När det återstår 10 min av köttet så tar du av foliet och grillar till ytan i ca. 10 min, då har du redan tagit ut gömmorna och de får stå vid sidan om och lugna ner sig.
9. Nu är det bara att skiva upp fläskfiléerna i centerimetertjocka skivor och fördela, öppna gömmorna (jag brukar klippa ett hål vid ena handtaget) och slå på tallriken, plocka bort timjankvisten och lägga på en ny. Klicka på kryddsmöret på köttet.
10. Några ruccolablad om man tycker om det smakar bra också.
11. Ett gott rödvin smakar perfekt till detta och varför inte en italienare.

Något du undrar över i receptet eller något annat så skriv en kommentar så svarar vi så gott vi kan!
Alltid trevligt med kommentarer, det uppskattas ska ni veta!


Bon Appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar