fredag 19 augusti 2011

Västerbottenspaj


Västerbottens traditionella landskapsrätt måste väl vara  västerbottenspaj. Receptet är hämtad från boken Sveriges nya landskapsrätter, en bok som jag fick utav Heléne och Anders när de var här förra sommaren. Den  boken brukar jag ofta titta i här i Singapore, både när jag har hemlängtan eller när jag vill minnas goda maträtter eller tips om vad vi ska äta till middag.
Heléne och Anders bjöd mig på denna rätten i samband med Grande Finale och kräftskivan i Fagerhult innan jag åkte till Singapore.

Ingredienser, 10-12 bitar:
2½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten
1 ägg till pensling

Fyllning:
4 dl mjölk
2 dl vispgrädde
350 g västerbottenost, riven
6 ägg
salt och peppar

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop vetemjöl, grahamsmjöl, ½ tsk salt finfördelat smör, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i en pajform, ca 30 cm i diameter. Gör kanten hög. Nagga degen och låt den vila i kylskåpet 30 minunter. Vispa upp ägget och pensla skalet.
3. Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut pajen och sänk värmen till 150 grader.
4. Koka upp mjölk och grädde, ta av från värmen. Blanda i osten, rör om tills den har smält.
5. Vispa ner äggen i ostblandningen. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar, nymald. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda pajen ca 45 minuter. Serveras gärna med löjrom eller sikrom och dillvippor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar