måndag 11 november 2013

Fiskgryta - Stroganoff


Fisk stroganoff är en klassiker hemma hos oss, och en av de första maträtterna jag gjorde när jag var liten, när man började laga mat, samma som korvstroganoff fast med torsk istället. Många gillar inte fisk, men den här rätten är barnvänlig även för vuxna som inte gillar fisk. Perfekt också att låta barnen vara med och laga rätten. Att få spruta ketchup i maten, röra om och sedan smaka av om det är tillräckligt med kryddor brukar göra att man vill äta maten sedan med god aptit. Tomaterna kan ersättas med skalade hel tomat på burk och man hackar den fint om man inte vill att tomatklyftorna ska synas. Laga dubbel sats och gör matlåda av resten så kan du använda alla hela skalade tomater. Brukar vara 2 eller 3 st i en vanlig konservburk. Jag kör ekologiska och märket KungMarkatta.

Ingredienser för 2-4 personer:
400 g torsk (djupfryst)
1-2 st gul lök
2 msk smör
6 st små cocktailtomater
4 msk chilisås Heinz, funkar också med vanligt Heinz ketchup
3 dl grädde
1 knippe dill
Salt och cayennepeppar

Gör så här:
Börja med att dela den lätt tinade fisken i kuber.
Skiva den gula löken i tunna skivor och stek i stekpannan med smöret tills de är gyllenfärgade och glansiga och lite bärnstensfärgade.
Dela de små tomaterna i klyftor och stek med några minuter.
Slå på grädden, chilisåsen, salt och en uns cayennpeppar, smaka  av så att det inte blir för salt eller för starkt ska bara vara en uns av cayenne.
Koka upp allt, lägg sedan i fisken och sänk värmen så det bara sjuder. Nu tar det bara 5-10 minuter beroende på hur mycket upptinad fisken är innan allt är klart.
Precis innan servering hackar du i dill och rör om.
Serveras med kokt potatis.

Receptet är reviderat 2017-08-09.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Stroganoff på fisk har jag aldrig ätit. Men det låter gott och när du skriver barnvänligt är det helt klart värt att prova.
    Mina barn äter helst fiskpinnar här hemma, vilket jag egentligen inte vill ge dem men..
    På dagis äter de fisk utan problem så när jag säger att jag lagat fisken precis så som hon i köket på dagis brukar de gå hem. Tillagar den då i ugn med ett täcke av creme fraiche med dragon i. Kan ju vara kul att ha något att variera med.
    Kram Frida

    SvaraRadera