fredag 5 april 2013

Varma mackor med kungligt täcke

Superenkelt och ingredienser som man nästan alltid har hemma. Att jag kallar det kungligt täcke är för att kungen gör något liknande hemma hos sig när han blir hungrig på något litet, och han har alltid Kalles kaviar hemma bland annat. Han gör en sufflé istället av Kalles.
Idag hade jag lite bråttom och skulle ta en snabblunch hemma, och då fick det blir denna mackan. När den gratineras i ugnen, doftar det grilljerad julskinka, eftersom det är lite senap i majonäsen, blir det en underbar doft och känsla av jul helt plötsligt. Perfekt förrätt, men gör då något mindre mackor.
Jag har alltid ett gäng hårdkokta ekologiska ägg i kylen, det är så bra att ha när man blir hungrig. Nyttigt och gott!

Ingredienser för 1 person:
1 skiva valfritt bröd, som passar som varm macka
0,5 st charlottenlök, mycket fint hackad
2 msk majonäs
1 msk Kalles kaviar eller liknande
1-2 st hårdkokta ägg
Smör till mackan

Gör så här:
Börja att sätta på ugnen på 250 grader.
Smöra brödskivan.
Skala ägget och lägg det på mackan.
Hacka charlottenlöken jättefint och lägg i en liten skål, tillsätt majonäs, kaviar och blanda väl.
Bara att klicka på röran på ägget och lägga mackan på en ugnssäker tallrik.
Gratinera tills den fått fin färg.
Klar att äta till ett glas iskallt vatten eller en kall pilsner.

2 kommentarer:

  1. Detta måste jag prova någon gång.

    Mvh Skogåsbo

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt gott - precis vad mina kokta ägg behövde förgyllas till!

    SvaraRadera