tisdag 14 januari 2014

Semifreddo - med Nutella och hallon

En italiensk klassiker som är helt underbart god. Ordet semifreddo betyder halvfryst på italienska och är en italiensk glass. Man kan faktiskt blanda med vilken smak man vill, här är det fantasin som sätter stopp. Detta receptet är med nutella och hallon, men testa också med olika frukter som mango, jordgubbar eller som jag ska testa nästa gång, med rivet skal av lime och lite limejuice som jag smaksätter smeten med. Tål man inte nötter så ska man absolut inte göra med nutella eftersom det är nötmassa av hasselnötter.

Ingredienser för 12 personer:
2 st marängbottnar (färdiga)
4 st ägg
2 msk strösocker
4 dl vispgrädde
1 burk Nutella
250 g hallon, djupfrysta eller färska

Gör så här:
Börja med att separera äggen, så att du får äggvita i en skål och gulorna i en annan skål.
Vispa nu först äggvitorna tillsammans med 1 msk strösocker, jag brukar lägga i strösockret när jag fått till ett rejäl luftig marängsmet innan jag vispar det sista, så att man kan vända skålen utan att marängensmeten rinner ut.
Vispa nu äggulorna tillsammans med 1 msk strösocker till en luftig och porös smet.
Nu vispar du också grädden till ett fast skum, i en annan skål.
Vänd nu försiktigt ner allt i marängsmeten och blanda försiktigt så luftigheten består.
Krossa en av marängbottnarna i en plastpåse och blanda ner krosset försiktigt i smeten.
Ringla nu ner Nutella i smeten, du kan värma den försiktigt på mycket svag värme i micron så den blir lite rinnig och kan lättare fördelas sig i smeten. OBS! Tänk på att lägga Nutella i en burk som tål micro.
Lägg den andra marängbotten i en form med löstagbara kanter, fyll nu smeten över marängbotten och lägg sedan en plastfolie över och sedan lite folie. Sätt in i frysen och låt stå minst 4 timmar innan servering. Jag brukar göra den dagen innan.
Jag brukar portionera ut den och lägga upp den på fat istället för att var och en tar en bit, blir lite kletigt då tycker jag.
Servera den med djupfrysta eller färska hallon.
Ett litet glas med äkta italiensk limoncello passar ju perfekt till denna dessert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar