tisdag 16 oktober 2018

Shortbread - skotsk mördegskaka

Detta är min absolut torra favoritkaka med en touch av sälta. Shortbread är en skotsk kaka men som finns även i England och Irland och som brukar serveras till te, men jag gillar inte te utan starkt nybryggt kaffe och det gifter sig så gott i munnen med den här kakan och kaffe. Utöver att den är god så är den dessutom enkel att göra, man måste bara komma ihåg att ta ut smöret i god tid så det blir rumsvarmt. Jag tar ut det dagen innan på kvällen och smör blir ju inte dåligt av att ligga i rumstemperatur. Vad passar bättre än att dricka kaffe från min engelska kaffeservis "Trillium" från Royal Albert som jag fick av mamma och pappa när jag fyllde 18 år.

Ingredienser för 30 stycken kakor:
450 g smör
510 g vetemjöl
170 g strösocker
83 g maizena
5 g havssalt

Gör så här:
Börja med att som jag skrev i inledningen att ta ut smöret i god tid, gärna dagen innan.
Vispa det mjuka smöret med sockret så det blir luftigt och pösigt med elvispen
Blanda de torra ingredienserna mjöl, socker, maizena och salt och sikta ner det i det fluffiga smör och sockret.
Fördela degen i en bakplåtspappersklädd mindre långpanna, ca 20 x 30 cm. Tryck ut degen med  fingrar till ca 1 1/2–2 cm tjocklek och ställ den kallt i cirka 1 tim.
Sätt ugnen på 150 grader. Skär degen i rektangulära rutor som på bilden 2 cm x 6 cm. Pricka kakorna med en gaffel.
Grädda nu kakorna mitt i ugnen i cirka 60 minuter och kakorna ska vara ganska ljusa, så det gäller att passa och titta så de inte blir för mörka. Alla ugnar är ju olika och så beror det ju också på hur många meter över havet du bor.  När kakorna är klara skär du sedan kakorna längs skårorna igen som du markerade tidigare. Låt svalna helt innan servering och förvara de sedan i en burk.

De går åt snabbt så ett tips kan vara att göra dubbel sats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar