fredag 9 november 2018

Svampsoppa med sting

En soppa som värme med heta, den är len och gräddig med god svampsmak. Jag gillar och väljer numera ekologiska kastanjechampinjoner. Just kastanjechampinjonerna tycker jag har en godare smak än de vanliga, vet inte om det är så eller det är inbildning. Det som gör soppa het är att den innehåller sambal oelek. Fick idéen till soppan när jag gjorde en variant av Torslandakotlett med kyckling istället där jag gör en variant av Huskvarnakyckling och champinjoner ingår. Blir i Torslandarätten med kyckling en så himla god sås som oftast blir mycket över av och att man bara vill äta av den med sked. Så igår testade jag mig fram till denna svampsoppa. Blir det soppa över så kan du spara den och göra sås av den, bara att blanda i majsena  till önskad tjocklek så har du en god svampsås.

Ingredienser till 4 personer:
250 g kastanjechampinjoner, ekologiska
1 msk smör
1 st scharlottenlök, finhackad
5 dl grädde 40%
2 dl crème fraiche 34%
2 dl vatten
3 msk kantarellfond, koncentrat från Bong
0,5 dl kinesisk soja
2 tsk sambal oelek
några varv av nymald svartpeppar
lite hackad persilja att toppa med

Gör så här:
Börja med att hacka schalottenlöken fint och svetta till den i smöret i en kastrull.
Hacka svampen i både stora och små bitar och lägg sedan också i kastrullen och rör om.
Nu är det bara att lägga i övriga ingredienser utan persiljan och låta detta småkoka på mycket svag värme.
Eftersom jag efterliknar Torslandarätten där denna rätten är drygt 1 timme i ugnen så småkokade jag med locket på i 1 timme innan jag smakade på den, och den blev perfekt.
Servera med lite hackad persilja över och om du vill har ändå mera heta så kan man ha sambal oelek på bordet för att göra så stark man vill.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar