onsdag 7 november 2018

Vitlöksgratinerade blåmusslor med parmesan

I somras när vi var hos våra goda vänner på Käringön så åt vi en kväll på Peterson´s Krog. Vi beställd in som förrätt vitlöksgratinerade blåmusslor. Det var så gott, så gott att till och med min man som inte äter musslor tyckte att det smakade jättebra. Det kom nästan en tår i ögat när han sa att det här kan vi göra. Idag så har jag gjort en egen variant av gratinerade blåmusslor eftersom jag inte har något recept därifrån, men jag tycker själv att det smakar som i somras även om det var på altanen hos Peterson´s en ljummen sommarkväll med havet som fläktade i håret så är det ju svårt att få till allt en mörk, kall novemberdag. Dessutom är jag själv hemma och mannen på tjänsteresa utomlands. Det betyder att jag fick alla för mig själv. 
Jag köpte frysta och förkokta blåmusslor.

Ingredienser för 1 person om du vill äta alla alldeles själv, eller är det lagom som förrätt för 4 personer eller aptitretare till drinken för 6-8 personer:
450 g blåmusslor och förkokta
1 dl parmesanost, finriven
1 st schalottenlök, finhackad
1 st vitlöksklyfta, finriven
1 msk persilja, hackad
3 msk, osötad ströbröd
2 msk olivolja av god smak
flingsalt och något varv med svartpepparkvarnen

Gör så här:
Sätt på ugnen på 275 grader och grill.
Blanda alla ingredienser i en skål.
Ta bort det ena skalet på musslorna och släng de som ej är öppna.
Jag använder plasthandske och trycker till lite fyllning på varje mussla och lägger i en ugnssäker form.
Gratinera i ugnen tills de får fin färg, cirka 5 minuter, tänk på att de redan är förkokta så absolut inte längre.

Ska du äta själv eller som förrätt kan det vara gott med lite baguette till att suga upp med det goda. Länk till vridna baguetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar