Här kommer receptet på en gammal favoritdessert. Lite svårt att fotografera här i Singapore, när det är +32 grader, och att lägga dessutom glass på smörstekt varm ananas, får glassen till att rinna på direkten.
Här i Singapore, har man tillgång till närproducerad ananas från Malaysia, som är så söt och god, att det knappast behövs något socker när man steker den, men en uns för att få lite karamellsmak på det hela är pricken över i:et.
Vaniljglassen, har jag valt en utan tillsatser. Endast 4 ingredienser ska en glass innehålla; grädde, ägg, socker och vanilj eller annan naturlig smak eller frukt. Här finns en länk på glassar vad de innehåller: Klicka Här!
Mitt val blev Häagen-Dazs vanilj.
Ingredienser för 4 personer:
1 st färsk ananas
4 msk osaltat smör
2-4 tsk socker
4 msk konjak eller körsbärsbrännvin för flambering (kan uteslutas)
Vaniljglass
Gör så här:
Skala ananasen och skiva i skivor, stek skivorna i en stekpanna när smöret slutat prata och pudra på lite socker på skivorna och vänd, några gånger tills de har fin färg.
Vill du flambera skivorna, stänger du av fläkten och häller på spriten och tänder på.
Nu är det bara att lägga upp på tallrik och lägga på en glasskula och servera på direkten.
Tips!
Ta med stekpannan ut till grillen på altanen, och gör rätten framför matgästerna och flambera i sommarnatten.
fredag 17 maj 2013
torsdag 25 april 2013
Grillade revben - förkokta och sedan grillade med BBQ-sås
En klassiker hos oss, alla som varit här älskar de förkokta revben som är glazad med gudomlig BBQ-sås. De serveras på Brewerkz här i Singapore, men jag har klurat ut hur man gör, och jag har testat dem hemma i Sverige och fått mer än godkänt och förstås även BBQ-såsen. Hur mycket revben man äter per person är svårt att bestämma, beror ju på hur matfrisk man är och tillbehören. Räkna med 2 decimeter revben per person. Gör en stor laddning i den stora grytan och frys sedan in dem i buljongen och använd buljongen som en skyddsfilm mot frysskador. Buljongen kan du göra supergod sås av eller använda till soppbuljong. Frys in i småförpackning, typ 3 dl i varje, så har du buljong till god köttsås.
Ingredienser för 1 kg revben, räkna med 2 decimeter revben/pers:
1 kg revbens rack, medeltjockt
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad
10 vitpepparkorn
1 tsk salt/liter vatten
Gör så här:
Hacka löken grovt. Sjud revbenen, lök, vitlök, lagerblad och
vitpepparkorn i en stor kastrull. Tillsätt vatten så att det täcker. Tillsätt 1
tsk salt per liter vatten. Revbenen skall sjuda på svag värme tills man ser att
köttet släpper från benet. 2-4 timmar och beror på tjockleken. Gör detta gärna dagen innan och låt dem svalna i buljongen. Innan du grillar dem, värm upp dem i buljongen, så behöver de inte bli genomvarma på grillen utan det räcker med att grilla på på varje sidan en stund.
Serveras med en Coleslaw och lite extra BBQ-sås och som här på bilden med ett fluffigt gott potatismos.
Givna drycken till detta är en god, kall, besk pilsner!
Serveras med en Coleslaw och lite extra BBQ-sås och som här på bilden med ett fluffigt gott potatismos.
Givna drycken till detta är en god, kall, besk pilsner!
fredag 19 april 2013
BBQ-sås
Oj, vad god denna såsen är passar perfekt som glaze till grillade revben, eller annat fläskkött och även till hamburgaren som tillbehör
Superenkel att göra och smakar bäst lite ljummen när du har den i en liten dipskål bredvid.
Ingredienser:
Superenkel att göra och smakar bäst lite ljummen när du har den i en liten dipskål bredvid.
Ingredienser:
0,5 dl chilisås (önskas extra hot sås, ta av Thai-typ)
1,5 dl Heinz
tomatketcup
1 st vitlöksklyfta, pressad eller riven
1 st vitlöksklyfta, pressad eller riven
0,5 gul lök
0,5 tsk
chilipulver
0,5 tsk svartpeppar
1 krm cayennepeppar (uteslut om du använder Hot chilisås)
1 msk honung
2 msk olivolja
Gör så här:
Finhacka löken och fräs den i
olivolja i en liten kastrull. Pressa i vitlöken. Tillsätt chilisås, ketchup,
honung och kryddor. Låt sjuda sakta i ca
5 min.
måndag 15 april 2013
Lamm - bräserad skank
Det gäller att ha en rejäl stor stekgryta som tål att vara ugnen och där 4 skanker får plats, och har du inget lock som tål ugnsvärme, så kan du använda folie istället.
Ingredienser för 4 personer:
4 lammskaft
olivolja/smör
vetemjöl
3 st morötter, i småtärningar
3 st selleristjälkar, småbitar
2 st medelstora gula lökar, skivorade
4 st vitlöksklyftor
1 dl tomatpure
3 dl rödvin
5-6 dl vatten
4 st lagerblad
2 msk färsk rosmarin, hackad
8 kvistar färsk timjan i bunt
Gör så här:
Börja med att värma ugnen till 150 grader.
Under tiden så gnider du in lammskaften i salt och peppar runt om och sedan pudrar över lite vetemjöl runt om också.
Stek nu lammskaften på medelvärme runt om i en blandning av olivolja och smör. Viktigt att inte stressa, utan steka långsamt så att de blir fint stekta med fin färg.
Under tiden de steker, kör du morötter, selleri, gul lök, vitlök i en matberedare till en grov pasta. Ta ut och ställ åt sidan.
När lammskaften fått fin färg, lyft upp dem och lägg åt sidan, häll bort överflödigt fett.
Tillsätt nu lite ny olivolja och häll i grönsakspastan i stekgrytan, salta efter behag och smak. Stek nu grönsaksmoset tills det får en brun fin färg, långsamt på medelvärme. Här gäller det att inte stressa igen utan ta det lugnt. Brukar ta en 20 minuter. Det är nu du utvecklar den goda smaken, och får absolut inte blir bränd. Man steker liksom en skorpa på botten, lite svårt att förklara, men jag tror att ni löser det bra.
Tillsätt nu tomatpuréen och stek ytterligare 5 min, sedan tillsätter du vinet och övriga kryddor. Reducera vinet till hälften. Nu lägger du i lammskaften och slå på vattnet, ska helst täcka skaften. Sätt på ugnssäkert lock eller folie och sätt in i ugnen. drygt 2,5-3 timma ska de stå inne i ugnen och vänd skaften efter halva tiden. Kontrollera var 45 min, så att vätskan inte kokat bort, fyll då på med mera vatten. Skaften är klara när köttet nästan lossnar från benet.
De sista 30 minuterna tar du bort locket eller folien för att få mera färg på ytan.
Serveras med smörslungade sockerärtor och morötter tillsammans med såsen.
Är såsen för tunn, reducera såsen till önskad smak och tjocklek. Håll under tiden skaften varma.
För den som vill ha lite kolhydrater till, passar krossade potatisar, man kokar potatisen mjuk, tillsätter en stor klick smör och krossar lätt med en stöt, tillsätter salt, peppar och någon örtkrydda som rosmarin eller timjan.
Bon Appetit!
Etiketter:
Kött,
Lamm,
LCHF,
Söndagsmiddag
onsdag 10 april 2013
Coleslaw
En klassisk sallad som passar till både grillat, kallskuret och till julskinkan. Denna klassiker är då förstås perfekt till grillade revben tillsammans med en BBQ-sås. Gör den gärna i god tid, ja även dagen innan så den får dra till sig alla smaker.
Ingredienser:
5 dl finstrimlad rödkål/vitkål 50/50
1 st morot
1 rödlök
1 liten burk krossad ananas
1 lite gul paprika, strimlad
Salladssås:
0,5 dl
majonäs
0,5 dl cream
fraish
(Selleri)salt och nymald svartpeppar
Gör så här:
Strimla kålen fint, helst med osthyvel, riv moroten fint,
skiva rödlöken i mycket tunna skivor och paprikan. Låt den krossade ananasen
rinna av väl.
Blanda såsen och blanda sedan allt tillsamman och låt stå och dra i kylskåpet.
fredag 5 april 2013
Varma mackor med kungligt täcke
Superenkelt och ingredienser som man nästan alltid har hemma. Att jag kallar det kungligt täcke är för att kungen gör något liknande hemma hos sig när han blir hungrig på något litet, och han har alltid Kalles kaviar hemma bland annat. Han gör en sufflé istället av Kalles.
Idag hade jag lite bråttom och skulle ta en snabblunch hemma, och då fick det blir denna mackan. När den gratineras i ugnen, doftar det grilljerad julskinka, eftersom det är lite senap i majonäsen, blir det en underbar doft och känsla av jul helt plötsligt. Perfekt förrätt, men gör då något mindre mackor.
Jag har alltid ett gäng hårdkokta ekologiska ägg i kylen, det är så bra att ha när man blir hungrig. Nyttigt och gott!
Ingredienser för 1 person:
1 skiva valfritt bröd, som passar som varm macka
0,5 st charlottenlök, mycket fint hackad
2 msk majonäs
1 msk Kalles kaviar eller liknande
1-2 st hårdkokta ägg
Smör till mackan
Gör så här:
Börja att sätta på ugnen på 250 grader.
Smöra brödskivan.
Skala ägget och lägg det på mackan.
Hacka charlottenlöken jättefint och lägg i en liten skål, tillsätt majonäs, kaviar och blanda väl.
Bara att klicka på röran på ägget och lägga mackan på en ugnssäker tallrik.
Gratinera tills den fått fin färg.
Klar att äta till ett glas iskallt vatten eller en kall pilsner.
Idag hade jag lite bråttom och skulle ta en snabblunch hemma, och då fick det blir denna mackan. När den gratineras i ugnen, doftar det grilljerad julskinka, eftersom det är lite senap i majonäsen, blir det en underbar doft och känsla av jul helt plötsligt. Perfekt förrätt, men gör då något mindre mackor.
Jag har alltid ett gäng hårdkokta ekologiska ägg i kylen, det är så bra att ha när man blir hungrig. Nyttigt och gott!
Ingredienser för 1 person:
1 skiva valfritt bröd, som passar som varm macka
0,5 st charlottenlök, mycket fint hackad
2 msk majonäs
1 msk Kalles kaviar eller liknande
1-2 st hårdkokta ägg
Smör till mackan
Gör så här:
Börja att sätta på ugnen på 250 grader.
Smöra brödskivan.
Skala ägget och lägg det på mackan.
Hacka charlottenlöken jättefint och lägg i en liten skål, tillsätt majonäs, kaviar och blanda väl.
Bara att klicka på röran på ägget och lägga mackan på en ugnssäker tallrik.
Gratinera tills den fått fin färg.
Klar att äta till ett glas iskallt vatten eller en kall pilsner.
Etiketter:
Aptitretare,
Buffé,
Förrätt,
Lunch,
Varma mackor,
Ägg
tisdag 12 mars 2013
Oxfilé i ugn
Oxfilé i ugn eller som vi säger Kajsas oxfilé är en "allt i ett" rätt där endast man behöver en grön sallad för att komplettera, och endast grönt i salladsskålen, för det finns så mycket rött, gult och orange i formen att om du blandar tomat och röd paprika i salladen så försvinner den på tallriken. Perfekt om du ska få många gäster till middag, bara att dubblera och dubblera.
Ingredienser för 4 personer
600g oxfilé
10 st potatisar
1 bit herrgårdsost
salt, vitpeppar och svartpeppar
2 dl vatten
100g smör
4 msk chilisås *) (Heinz, den som man använder till Rhode Islandsås)
2 vitlöksklyftor
Ananasskivor, färska eller osötade på burk
4 tomater
1 knippe persilja
Gör så här:
Bryn oxfilén runt om, salta och peppra och efterstek i ca. 15 min.
Rulla in oxfilén i folier.
Potatisgratängen: varva skivad potatis med riven ost, salt och peppar, slå
sist på skyn från oxfilén.
Baka i ugnen i ca. 30 - 40 min. 225°
Chilisåsen: Vispa smöret, riv i vitlöksklyftorna och häll i chilisåsen,
vispa.
Skiva oxfiléen, ca. 1 cm. Lägg oxfiléen i en sträng i mitten i
gratängformen, snett.
Klicka på chilismöret över oxfiléen.
Garnera med halva ananasskivor och halva tomatskivor runt kanten på
gratängformen.
Så långt kan du förbereda reda på morgonen om den ska serveras på kvällen.
Ta ut formen från kylskåpet ca. 2 tim. innan den ska serveras, du sparar
tid i ugnen.
Gratinera i ugn ca. 10 - 15 min, 250°
(Känn med fingern mellan köttet och
potatisen att det är varmt). Strö hackad färsk persilja över allt och servera med en grön sallad av ex.
isbergssallad, blandsallad gurka och kiwi.
*) Chilisås av den klassiska milda tomatsåsen som man har till Rhode Islandsåsen är svår att få tag i här i Singapore. Här finns bara den av thai typ, som är söt och superstark. Så här tar jag Heinz vanliga tomatketchup istället. Bättre än inget, och mycket bättre än den starka av thaityp.
Etiketter:
Allt i ett,
Fest,
Kött,
Nötkött,
Oxfilé,
Oxfilé i ugn,
Varmrätt
fredag 22 februari 2013
Guacamole
Hemmagjord guacamole är så mycket godare än de som finns färdiga, och det tar bara 10-15 minuter att fixa en själv och då vet man vad som finns i den och inte massa med konstiga kemikaliska ämnen. Läs på de färdiga förpackningarna så blir man rädd.
Denna guacamole är lite grov och den innehåller inga mjölkprodukter som brukar finnas i många recept.
Jag gör min på ekologiska produkter och ofta finns det just avocado, tomater och citron som är huvudingredienserna. Perfekt till tacosen ikväll eller bara till skalade räkor, eller som dip till tortillachipsen.
Ingredienser för 4-8 personer:
2 st mogna avokado
1 st tomat
1 st stor vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 msk citron, pressad
0,5 tsk salt
0,5 km nymald svartpeppar
0,5-1 krm cayennepeppar
Gör så här:
Börja med att gröpa ur tomaterna och hacka dem mycket fint. Dela sedan avokadorna och tar ur kärnan och gröp ur fruktköttet. Mosa fruktköttet på en tallrik, lite grovt och tillsammans med den pressade citronen, och vitlöken. Lägg allt nu i en skål och tillsätt de hackade tomaterna. Nu återstår bara salt, svartpeppar och cayennepeppar. Blanda ordentligt, färdigt!
Denna guacamole är lite grov och den innehåller inga mjölkprodukter som brukar finnas i många recept.
Jag gör min på ekologiska produkter och ofta finns det just avocado, tomater och citron som är huvudingredienserna. Perfekt till tacosen ikväll eller bara till skalade räkor, eller som dip till tortillachipsen.
Ingredienser för 4-8 personer:
2 st mogna avokado
1 st tomat
1 st stor vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 msk citron, pressad
0,5 tsk salt
0,5 km nymald svartpeppar
0,5-1 krm cayennepeppar
Gör så här:
Börja med att gröpa ur tomaterna och hacka dem mycket fint. Dela sedan avokadorna och tar ur kärnan och gröp ur fruktköttet. Mosa fruktköttet på en tallrik, lite grovt och tillsammans med den pressade citronen, och vitlöken. Lägg allt nu i en skål och tillsätt de hackade tomaterna. Nu återstår bara salt, svartpeppar och cayennepeppar. Blanda ordentligt, färdigt!
måndag 18 februari 2013
Oxrulader på mormors vis
Oxrulader är en svensk klassisk husmanskost och något som vi tycker om. Man glömmer ofta bort att göra denna rätten, bara för att man tror att den är svår att göra och tar tid. Man kan fylla dem med vad man gillar, men vi gör dem på klassisk fyllning och de sköter sig själva, bara de kommer i stekgrytan ;).
Ingredienser för 4 personer:
8 skivor oxinnanlår eller ytterlår (ca. 600 g)
2 skivor fett färskt fläsk (80g)
1 st stort äpple
16 st katrinplommon
1 st gul lök
1 st lagerblad
3 dl vatten
smör till stekning
malen kryddpeppar, salt och peppar inuti ruladerna
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, mald
Sås:
3 dl sky
2 dl grädde
2 msk vetemjöl
Till servering:
Kokt potatis, pressgurka, rårörda lingon eller rödvinbärsgelé och ärtskott.
Gör så här:
Skär det färska fläsket i strimlor på längden, Kärna ur och skala och skär äpplet i stavar.
Lägg ut köttskivorna på en skärbräda och platta ut dem med handen. Pudra skivorna med malen kryddpeppar, salta och peppra också. Fördela strimlorna av fläsket, äppelstavar och katrinplommon och rulla sedan ihop dem hårt och lås med en tandpetare. Bryn ruladerna i smör, på medelvärme runt om i en stekgryta så de får fin färg. Slå på vatten så att det precis täcker, och lägg i en gul lök i klyftor och lagerblad, salt och vitpeppar. Låt nu sjuda försiktigt i drygt 1 timma eller tills de blir möra.
Lägg sedan upp ruladerna och håll dem varma medans du gör såsen. Rör ihop mjöl och lite vatten till en slät smet och vispa ner i skyn, tillsätt grädde och koka upp under uppsikt, låt såsen sjuda försiktigt i 10 min under tiden du kokar potatisen. Skulle såsen bli för tjock, späd med lite potatisvatten.
Recept på pressgurka.
Ingredienser för 4 personer:
8 skivor oxinnanlår eller ytterlår (ca. 600 g)
2 skivor fett färskt fläsk (80g)
1 st stort äpple
16 st katrinplommon
1 st gul lök
1 st lagerblad
3 dl vatten
smör till stekning
malen kryddpeppar, salt och peppar inuti ruladerna
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, mald
Sås:
3 dl sky
2 dl grädde
2 msk vetemjöl
Till servering:
Kokt potatis, pressgurka, rårörda lingon eller rödvinbärsgelé och ärtskott.
Gör så här:
Skär det färska fläsket i strimlor på längden, Kärna ur och skala och skär äpplet i stavar.
Lägg ut köttskivorna på en skärbräda och platta ut dem med handen. Pudra skivorna med malen kryddpeppar, salta och peppra också. Fördela strimlorna av fläsket, äppelstavar och katrinplommon och rulla sedan ihop dem hårt och lås med en tandpetare. Bryn ruladerna i smör, på medelvärme runt om i en stekgryta så de får fin färg. Slå på vatten så att det precis täcker, och lägg i en gul lök i klyftor och lagerblad, salt och vitpeppar. Låt nu sjuda försiktigt i drygt 1 timma eller tills de blir möra.
Lägg sedan upp ruladerna och håll dem varma medans du gör såsen. Rör ihop mjöl och lite vatten till en slät smet och vispa ner i skyn, tillsätt grädde och koka upp under uppsikt, låt såsen sjuda försiktigt i 10 min under tiden du kokar potatisen. Skulle såsen bli för tjock, späd med lite potatisvatten.
Recept på pressgurka.
Etiketter:
Husmanskost,
Klassiker,
Kött,
Nötkött
måndag 11 februari 2013
Köttgryta - Boeuf Bourgogne
Oxkött i rödvin med rökt fläsk, lök och champinjoner är en klassisk fransk köttgryta vid namnet Boeuf Bourgogne och en berömd maträtt. En maträtt som kan lagas helt i förväg och vinner bara i smaken på att värmas upp igen.
Kokt potatis hör ihop med denna rätten och ska man servera en grönsak till, så är det lättkokta gröna ärtor som är smörslungade. Ett ungt fylligt vin passar bäst tycker vi.
Ingredienser för 6 personer:
200 g rökt fläsk i bit
1500 g magert nötkött, skuret i 5 cm stora bitar
1 st morot, skivad
1 st gul lök, skivad
1 tsk salt
1 krm mald svartpeppar
30 g mjöl
75 cl fylligt ungt rödvin
5 dl mörk oxbuljong (5 dl vatten och 1 mörk buljontärningen eller 1,5 msk flytande bongs buljonfond)
1 msk tomatpuré
2 st krossade vitlöksklyftor
0,5 tsk timjan
1 st sönderbrutet lagerblad
1 msk smör
En eldfast gryta med lock och förvärm ugnen till 225 grader.
Tillbehör:
450 g Smörstekta champinjoner, länk till recept
20 st smörstekta smålökar
Dekorera med persiljekvistar
Gör så här:
Börja med att ta bort svålen från det rökta fläsket, men spara det. Skär sedan fläsket i 0,5 cm tjocka strimlor. Sjud svål och fläskstrimlorna i 1 liter vatten i 10 minuter. Sila upp och låt torka.
Stek nu fläskstrimlorna i smöret på måttlig värme så att de blir lätt brynta. Lägg upp på fat med hålslev på tallrik.
Bryn nu köttet på något högre temperatur är medelmåttigt, på alla sidorna så de får fin färg, bryn lite åt gången och lägg upp på tallriken med fläsket.
Bryn lätt nu den skivade moroten och löken i fettet från köttet och fläsket i grytan.
Lägg också dessa grönsaker på tallriken.
Häll bort fettet i grytan och lägg sedan ner det rökta fläsket, köttet och grönsakerna i grytan.
Häll på salt, peppar och mjöl och rör om.
Sätt nu in grytan i ugnen utan lock i 5 minuter. Ta ut grytan och sänk värmen till 175 grader.
Häll i rödvinet och buljongen. Köttet ska precis täckas med vätska. Sätt till tomatpuré, vitlök, kryddor och svålen. Sjud upp allt på spisen och lägg sedan på locket och sätt in den i ugnen på den på galler längst ner. Låt den stå i ugnen 4 timmar, men reglera värmen så att den bara sjuder.
Under tiden steker du smålök och champinjoner som de precis innan servering rör ner i grytan.
Serveras med kokt potatis och eventuellt gröna lättkokta smörslungade ärtor.
Kokt potatis hör ihop med denna rätten och ska man servera en grönsak till, så är det lättkokta gröna ärtor som är smörslungade. Ett ungt fylligt vin passar bäst tycker vi.
Ingredienser för 6 personer:
200 g rökt fläsk i bit
1500 g magert nötkött, skuret i 5 cm stora bitar
1 st morot, skivad
1 st gul lök, skivad
1 tsk salt
1 krm mald svartpeppar
30 g mjöl
75 cl fylligt ungt rödvin
5 dl mörk oxbuljong (5 dl vatten och 1 mörk buljontärningen eller 1,5 msk flytande bongs buljonfond)
1 msk tomatpuré
2 st krossade vitlöksklyftor
0,5 tsk timjan
1 st sönderbrutet lagerblad
1 msk smör
En eldfast gryta med lock och förvärm ugnen till 225 grader.
Tillbehör:
450 g Smörstekta champinjoner, länk till recept
20 st smörstekta smålökar
Dekorera med persiljekvistar
Gör så här:
Börja med att ta bort svålen från det rökta fläsket, men spara det. Skär sedan fläsket i 0,5 cm tjocka strimlor. Sjud svål och fläskstrimlorna i 1 liter vatten i 10 minuter. Sila upp och låt torka.
Stek nu fläskstrimlorna i smöret på måttlig värme så att de blir lätt brynta. Lägg upp på fat med hålslev på tallrik.
Bryn nu köttet på något högre temperatur är medelmåttigt, på alla sidorna så de får fin färg, bryn lite åt gången och lägg upp på tallriken med fläsket.
Bryn lätt nu den skivade moroten och löken i fettet från köttet och fläsket i grytan.
Lägg också dessa grönsaker på tallriken.
Häll bort fettet i grytan och lägg sedan ner det rökta fläsket, köttet och grönsakerna i grytan.
Häll på salt, peppar och mjöl och rör om.
Sätt nu in grytan i ugnen utan lock i 5 minuter. Ta ut grytan och sänk värmen till 175 grader.
Häll i rödvinet och buljongen. Köttet ska precis täckas med vätska. Sätt till tomatpuré, vitlök, kryddor och svålen. Sjud upp allt på spisen och lägg sedan på locket och sätt in den i ugnen på den på galler längst ner. Låt den stå i ugnen 4 timmar, men reglera värmen så att den bara sjuder.
Under tiden steker du smålök och champinjoner som de precis innan servering rör ner i grytan.
Serveras med kokt potatis och eventuellt gröna lättkokta smörslungade ärtor.
måndag 4 februari 2013
Smörstekt torskrygg med blomkålspure
Supergott är ordet och en riktig festmiddag. Smörstekt torskrygg med rödvinssmör och blomkålspure.
Ärtskott och lite koladoftande brynt smör är pricken över i:et.
Ingredienser för 4 personer:
800 g torskrygg i bit
1 st blomkålshuvud
2 dl vispgrädde
50 g smör till bryning
4 msk smör till stekning av fisken
salt, nymald svartpeppar och nymald muskotnöt.
Ärtskott
Rödvinssmör: Länk till recept.
Gör så här:
Börja med att göra rödvinssmöret. Kan göras och förvaras i både frys och kyl långt innan. Kryddsmör som är gott att ha på lager.
Ansa blomkålshuvudet, dela huvudet i buketter i jämnstora bitar med händerna. Koka upp blomkålen i lättsaltat vatten och låt koka sakta i 10 minuter, slå av allt vatten och slå på grädden och låt allt koka upp igen. Låt koka cirka 10-12 minuter tills blomkålen är mjuk och grädden nästan har kokat in. Ta av kastrullen från plattan. Mixa med en stavmixer till en pure (tillsätt ev. lite mer grädde för att få rätt konsistens, men den får inte bli för lös). Smaka av med nymald svartpeppar och muskotnöt och lite salt.
Nu steker du torskryggbitarna i rikligt med smör på medelvärme och salta, smöret ska dofta kola, då är det färdigt att lägga på fisken.
I en annan kastrull när fisken nästan är färdig så bryner du smör så att det doftar kola igen. Detta måste passas hela tiden, för det blir snabbt för varmt och då smakar smöret inte gott.
Lägg upp som på bilden och ringla lite brynt smör på blomkålspuréen och torskryggen innan du lägger på rödvinssmöret och ärtskotten.
Här passar som dryck ett rödvin med druvan pinot noir som serveras lite svalare eller ett gott neutralt mineralvatten, eller en besk pilsner.
Ärtskott och lite koladoftande brynt smör är pricken över i:et.
Ingredienser för 4 personer:
800 g torskrygg i bit
1 st blomkålshuvud
2 dl vispgrädde
50 g smör till bryning
4 msk smör till stekning av fisken
salt, nymald svartpeppar och nymald muskotnöt.
Ärtskott
Rödvinssmör: Länk till recept.
Gör så här:
Börja med att göra rödvinssmöret. Kan göras och förvaras i både frys och kyl långt innan. Kryddsmör som är gott att ha på lager.
Ansa blomkålshuvudet, dela huvudet i buketter i jämnstora bitar med händerna. Koka upp blomkålen i lättsaltat vatten och låt koka sakta i 10 minuter, slå av allt vatten och slå på grädden och låt allt koka upp igen. Låt koka cirka 10-12 minuter tills blomkålen är mjuk och grädden nästan har kokat in. Ta av kastrullen från plattan. Mixa med en stavmixer till en pure (tillsätt ev. lite mer grädde för att få rätt konsistens, men den får inte bli för lös). Smaka av med nymald svartpeppar och muskotnöt och lite salt.
Nu steker du torskryggbitarna i rikligt med smör på medelvärme och salta, smöret ska dofta kola, då är det färdigt att lägga på fisken.
I en annan kastrull när fisken nästan är färdig så bryner du smör så att det doftar kola igen. Detta måste passas hela tiden, för det blir snabbt för varmt och då smakar smöret inte gott.
Lägg upp som på bilden och ringla lite brynt smör på blomkålspuréen och torskryggen innan du lägger på rödvinssmöret och ärtskotten.
Här passar som dryck ett rödvin med druvan pinot noir som serveras lite svalare eller ett gott neutralt mineralvatten, eller en besk pilsner.
torsdag 31 januari 2013
Tonfiskröra - perfekt till sallad eller sandwich
Idag gjorde jag en snabblunch, innan jag skulle steka köttbullar på Sandbergs vis. Denna tonfiskröra går blixtsnabbt att röra ihop. Oftast så har man ju tonfisk hemma, även majonäs, gul lök, salt och peppar och lite tomat och sallad. Som bonus hittade jag en burk med kalamata, som blev pricken över i:et. Man tar helt enkelt det som finns hemma och man gillar.
Ingredienser för 2 portioner sallad, sandwich eller baguette:
1 burk tonfisk i vatten
3 msk majonäs
0,5 st gul lök, riven eller mixad med mixerstav
salt och nymald svartpeppar
Gör så här:
Börja med att öppna burken lite och låt vattnet rinna av väl.
Under tiden river du en halv gul lök fint eller kör den med mixerstaven med med några droppar vatten.
Blanda tonfisk, lök och majonäs och rör med en gaffel till tonfisken finfördelas.
Salta med en nypa salt och peppra med ganska mycket nymald svartpeppar.
Nu är det bara att äta den till salladen, eller lägga den i baguetten eller göra en tonfisksandwich med några salladsbland emellan. Tapasrätt och som dip till grönsaker är också jättegott.
Ingredienser för 2 portioner sallad, sandwich eller baguette:
1 burk tonfisk i vatten
3 msk majonäs
0,5 st gul lök, riven eller mixad med mixerstav
salt och nymald svartpeppar
Gör så här:
Börja med att öppna burken lite och låt vattnet rinna av väl.
Under tiden river du en halv gul lök fint eller kör den med mixerstaven med med några droppar vatten.
Blanda tonfisk, lök och majonäs och rör med en gaffel till tonfisken finfördelas.
Salta med en nypa salt och peppra med ganska mycket nymald svartpeppar.
Nu är det bara att äta den till salladen, eller lägga den i baguetten eller göra en tonfisksandwich med några salladsbland emellan. Tapasrätt och som dip till grönsaker är också jättegott.
onsdag 23 januari 2013
Blomkålssoppa med curry
Ibland måste man städa i kylskåpet, och ofta ligger det lite råa grönsaker som inte gått åt. Den här soppan kan man använda vad som finns för tillfället och låta fantasin flöda. Basen i soppan blev blomkål och eftersom vi gillar curry, så blev det smaksättningen. Så här i slutet på januari månad, kan det ju vara lite tomt i en dels plånböcker. Passa på att fixa det som finns i kylen och frysen. Är övertygad om att det finns en hel del, istället för att slänga. Lukta och smaka, även om datum gått ut, håller mycket längre än vad som står på förpackningen. Måndagar brukar vara soppdag för oss här i Singapore, och ibland kommer soppor till bara för att ingredienserna finns hemma och ingen soppa blir den andra lik, men denna soppan kommer jag faktiskt att göra om. Jag var inte ensam om att tycka det, och det är ett gott betyg när man hör att "det här kan vi äta flera gånger".
Detta hittade jag i kyl och frys, blev en soppa för 2-4 personer:
200 g nötfärs (frysen)
0,5 st blomkålshuvud
1 st morot
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta (stor)
3 msk oxbuljong, Bongs fond
1 l vatten
1 dl grädde + skvätt till serveringen
3 msk curryblandning
1 st fingerstor röd chilipeppar
salt och nymald svartpeppar
Smör till stekning av nötfärsen och löken
Gör så här:
Skölj blomkålen och dela i mindre bitar, skala moroten och dela även den i mindre bitar.
Lägg blomkål och morot i lättsaltat vatten i en kastrull och koka mjuka.
Under tiden bryner du nötfärsen och dela färsen, så det blir småbitar och inte färsliknande i en stekpanna.
Skiva de den gula löken och fräs till mot slutet av färsen, och den hackade vitlöken, cirka 10 min.
Pudra över curryn över färsen och löken och stek, 5 minuter.
När blomkål och moroten är mjuka, häller du av vattnet, men sparar lite för att tunna ut soppan om den blir för tjock.
Mixa nu blomkål och morot med mixerstav till en pure.
Slå på buljongen och 1 liter kokande vatten i kastrullen och den curryfrästa färsen med lök.
Rör om och slå på 1 dl grädde och koka upp, tycker du att den är för tjock, slå du på grönsaksvattnet till önskad konsistens.
Skölj och ta bort kärnarna i den röda chillin och skiva fint.
Slå upp soppan och garnera med en skvätt grädde och den finstrimlade röda chilin.
Detta hittade jag i kyl och frys, blev en soppa för 2-4 personer:
200 g nötfärs (frysen)
0,5 st blomkålshuvud
1 st morot
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta (stor)
3 msk oxbuljong, Bongs fond
1 l vatten
1 dl grädde + skvätt till serveringen
3 msk curryblandning
1 st fingerstor röd chilipeppar
salt och nymald svartpeppar
Smör till stekning av nötfärsen och löken
Gör så här:
Skölj blomkålen och dela i mindre bitar, skala moroten och dela även den i mindre bitar.
Lägg blomkål och morot i lättsaltat vatten i en kastrull och koka mjuka.
Under tiden bryner du nötfärsen och dela färsen, så det blir småbitar och inte färsliknande i en stekpanna.
Skiva de den gula löken och fräs till mot slutet av färsen, och den hackade vitlöken, cirka 10 min.
Pudra över curryn över färsen och löken och stek, 5 minuter.
När blomkål och moroten är mjuka, häller du av vattnet, men sparar lite för att tunna ut soppan om den blir för tjock.
Mixa nu blomkål och morot med mixerstav till en pure.
Slå på buljongen och 1 liter kokande vatten i kastrullen och den curryfrästa färsen med lök.
Rör om och slå på 1 dl grädde och koka upp, tycker du att den är för tjock, slå du på grönsaksvattnet till önskad konsistens.
Skölj och ta bort kärnarna i den röda chillin och skiva fint.
Slå upp soppan och garnera med en skvätt grädde och den finstrimlade röda chilin.
tisdag 15 januari 2013
Snabb pizzadeg - sprödtunn med Chorizo
En god pizza för oss är bara inte vad som är på, utan själva pizzabotten. Vi vill ha en tunn och spröd pizza, som man kan äta med fingrarna, utan bestick. Vi har gjort hur många olika recept som helst genom åren, men först nu efter att jag bakat typ naanbröd, fick jag en idé och provade och blev helnöjd.
Jag förbakade pizzabotten i stekpannan på spisen någon minut innan jag plockade på godsakerna, sedan var det vara att gratinera i ugnen någon minut tills osten smält och blivit lite färg på kanterna.
OBS! Att vi inte har någon röd tomatsås på botten, utan kör med färska småtomater i bit istället på pizzan.
Här kommer receptet, men du kan ju givetvis ta vilken fyllning du tycker om, men här är våran favorit just nu.
TIPS! Orkar du inte göra pizzadeg, köpa det klassiska libanesiska Liba-brödet och gör din pizza på och grilla till några minuter.
Ingredienser för 2-4 pizzor, beroende storlek på stekpanna
Pizzabotten:
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
ca 0,75- 1 dl ljummet vatten
Pizzafyllning:
Riven mozzarellaost
85-100 g äkta spansk chorizo
En liten hand coctailtomater
Liten rödlök
Jalapeño (stark) eller Pepperoni (mild)
Oregano
Cayennepeppar
Olivolja
Gör så här:
1. Blanda mjöl och salt i en skål, arbeta med rengjorda händer
2. Tillsätt vattnet, först 0,5 dl och sedan lite i taget tills du har en mjuk deg, du får känna dig fram.
3. Arbeta degen i 10 min så den blir smidig i dina händer. Perfekt terapi att gå omkring och knåda.
4. Täck över degen med en fuktig handduk, och låt den vila en stund, minst 20 minuter.
5. Dela degen i 2-4 bitar bitar, rulla bitarna till små bollar. Detta kan du göra och lägga i en plastask i kylskåpet om du vill förbereda för kvällen redan på förmiddagen.
6. Kavla ut degbollarna så tunt du bara kan till en rund pizzabotten, inte större än stekpannan du har,. Mjöla bakbordet hela tiden om det behövs.
7. Värm en stekpanna till medelhög värme, helst gjutjärn.
8. Värm ugnen till 250-300 grader och bakplåten.
9. Lägg pizzabotten i den torra stekpannan, och värm någon minut ena sidan, den får inte bli bränd.
10. Lägg nu pizzabotten på bakplåtspapper och fördela riven ost på botten, lite tunt skivad chorizo, skivad jalapeño eller pepperoni beroende om du vill ha en stark eller mild pizza, små tomatklyftor och små klyftor från rödlök. Pensla kanterna med lite olivolja.
11. Ta ut den varma plåten och dra på bakplåtspapperet med pizzan och skjuts in i ugnen i mitten, men bara någon minut tills osten smält. Passa noga så inte kanten blir bränd.
12. Strö på lite oreganokrydda och dela pizzan i tårtbitar. Vill du ha lite mera sting i pizzan, kan du pudra på lite cayennepeppar.
Jag förbakade pizzabotten i stekpannan på spisen någon minut innan jag plockade på godsakerna, sedan var det vara att gratinera i ugnen någon minut tills osten smält och blivit lite färg på kanterna.
OBS! Att vi inte har någon röd tomatsås på botten, utan kör med färska småtomater i bit istället på pizzan.
Här kommer receptet, men du kan ju givetvis ta vilken fyllning du tycker om, men här är våran favorit just nu.
TIPS! Orkar du inte göra pizzadeg, köpa det klassiska libanesiska Liba-brödet och gör din pizza på och grilla till några minuter.
Ingredienser för 2-4 pizzor, beroende storlek på stekpanna
Pizzabotten:
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
ca 0,75- 1 dl ljummet vatten
Pizzafyllning:
Riven mozzarellaost
85-100 g äkta spansk chorizo
En liten hand coctailtomater
Liten rödlök
Jalapeño (stark) eller Pepperoni (mild)
Oregano
Cayennepeppar
Olivolja
Gör så här:
1. Blanda mjöl och salt i en skål, arbeta med rengjorda händer
2. Tillsätt vattnet, först 0,5 dl och sedan lite i taget tills du har en mjuk deg, du får känna dig fram.
3. Arbeta degen i 10 min så den blir smidig i dina händer. Perfekt terapi att gå omkring och knåda.
4. Täck över degen med en fuktig handduk, och låt den vila en stund, minst 20 minuter.
5. Dela degen i 2-4 bitar bitar, rulla bitarna till små bollar. Detta kan du göra och lägga i en plastask i kylskåpet om du vill förbereda för kvällen redan på förmiddagen.
6. Kavla ut degbollarna så tunt du bara kan till en rund pizzabotten, inte större än stekpannan du har,. Mjöla bakbordet hela tiden om det behövs.
7. Värm en stekpanna till medelhög värme, helst gjutjärn.
8. Värm ugnen till 250-300 grader och bakplåten.
9. Lägg pizzabotten i den torra stekpannan, och värm någon minut ena sidan, den får inte bli bränd.
10. Lägg nu pizzabotten på bakplåtspapper och fördela riven ost på botten, lite tunt skivad chorizo, skivad jalapeño eller pepperoni beroende om du vill ha en stark eller mild pizza, små tomatklyftor och små klyftor från rödlök. Pensla kanterna med lite olivolja.
11. Ta ut den varma plåten och dra på bakplåtspapperet med pizzan och skjuts in i ugnen i mitten, men bara någon minut tills osten smält. Passa noga så inte kanten blir bränd.
12. Strö på lite oreganokrydda och dela pizzan i tårtbitar. Vill du ha lite mera sting i pizzan, kan du pudra på lite cayennepeppar.
torsdag 13 december 2012
Inlagd strömmingsflundra
Inlagd strömming, är en av mina favoriträtter på smörgåsbordet, julbordet eller som ensamrätt till kokt potatis eller till knäckebrödet. Detta receptet är heller inte vilket som helst, det är Kungens recept och hämtat från Kunglig taffel, en kokbok från 1986 där kungen och drottningen bjuder på sina favoritrecept. De berättar också om sina matminnen och älsklingsrätter. Bilder från det privata köket på Drottningholm och både vardags- och "finrummets" matplats i den privata delen. 1986 fick jag denna bok i julklapp, eftersom jag samlar på kokböcker. Har lagat många rätter från denna boken. Kungen och drottningen gillar och äter husmanskost när de är hemma, "Festmat blir det nästan för mycket av ibland" säger kungen.
Ingredienser till 15-20 stekta strömmingar:
2 dl grovt rågmjöl
salt och nymald vitpeppar
Smör till stekning
Till lag:
3 dl vatten
0,75 dl ättikssprit (12%)
0,5-1 dl socker
5 krossade kryddpepparkorn
2 lagerblad
2 rödlökar, samt små dillkvistar
Gör så här:
Koka upp vatten, ättikssprit, socker, kryddpeppar, lagerblad. Lägg också i några rödlöksskivor så lagen blir vackert rosa.
Låt lagen kallna. Tag bort löken.
Rensa och fläk och bena ur strömmingen.
Klipp bort fenorna, skölj fisken under rinnande kallt vatten. Lägg strömmingen att rinna av på hushållspapper.
Vänd Strömmingen i grovt rågmjöl som är kryddat med salt och vitpeppar, stek i rikligt med smör på båda sidorna tills de fått vacker färg, lägg i en form.
Slå lagen över de nystekta strömmingsflundrorna som helst ska vara varma eller ljumna. Täck med rödlök och dillkvistar. Låt strömmingen dra ett dygn innan den serveras i kylskåpet.
Ingredienser till 15-20 stekta strömmingar:
2 dl grovt rågmjöl
salt och nymald vitpeppar
Smör till stekning
Till lag:
3 dl vatten
0,75 dl ättikssprit (12%)
0,5-1 dl socker
5 krossade kryddpepparkorn
2 lagerblad
2 rödlökar, samt små dillkvistar
Gör så här:
Koka upp vatten, ättikssprit, socker, kryddpeppar, lagerblad. Lägg också i några rödlöksskivor så lagen blir vackert rosa.
Låt lagen kallna. Tag bort löken.
Rensa och fläk och bena ur strömmingen.
Klipp bort fenorna, skölj fisken under rinnande kallt vatten. Lägg strömmingen att rinna av på hushållspapper.
Vänd Strömmingen i grovt rågmjöl som är kryddat med salt och vitpeppar, stek i rikligt med smör på båda sidorna tills de fått vacker färg, lägg i en form.
Slå lagen över de nystekta strömmingsflundrorna som helst ska vara varma eller ljumna. Täck med rödlök och dillkvistar. Låt strömmingen dra ett dygn innan den serveras i kylskåpet.
Etiketter:
Buffé,
Favorit,
Fisk,
Inläggning,
Jul,
Julbord,
Kunglig taffel,
Lunch,
Smörgåsbord,
Strömming
torsdag 6 december 2012
Janssons frestelse - krämig och mild
Janssons frestelse tillhör mina absoluta favoriter och numera även min älskade killes också. Denna variant är en mild krämig och snäll Jansson, ja helt enkelt barnvänlig och ett måste för alla som egentligen säger att de inte gillar Jansson att testa och för Janssonälskare blir det att säga Mmmm.
Det som gör denna Jansson så god. är först och främst att man steker löken gyllenbrun. När man steker löken lätt, så slipper man den starka fräna smaken i rå lök och som också gör att grädden skär sig lättare.
Att man sedan mosar anjovisen och blandar i lite orökt kaviar gör att den blir en mild, len och krämig Jansson. Viktigt också att man använder anjovis av skarpsill och inte några sillburkar med anjovissmak. Jag använder alltid hummeranjovis, ni vet den rosa burken.
Här kommer receptet till 4 personer som ensamrätt och 8 personer för julbord eller smörgåsbord. På julbord/buffé så tar man ju så mycket annat, så det går inte åt så mycket om man nu inte bara äter Jansson förstås.
Ingredienser 4 person:
2 st gula lökar
2 msk smör
400 g potatis
1 burkar (125 g) hummeransjovisfiléer.
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk 3%
1 burk slottskavia eller 3 msk orökt kavia typ Ejderns
smörklickar
ströbröd
Gör så här:
1. Värm ugnen till 175°.
2. Klyv och skiva löken, smörfräs den guldfärgad, mjuk och glansig.
3. Mosa ansjovisen med en gaffel tillsammans med kavia och blanda med den stekta löken och slå på gräddmjölken i pannan.
4. Skala och strimla potatisen för hand och lägg även 2/3 delar av potatisen i lök och ansjovisblandningen så allt blir blandat och koka upp, max 5 minuter.
5. Lägg blandningen i en smord ugnssäker form och lägg på resten av den strimlade potatisen.
6. Lägg på smörklickar och ströbröd, grädda 50-60 minuter.
Tips!
Jansson är inte god att värma upp, utan ska serveras nygjord. Vill du förbereda dagen innan, så gör så långt som till att du lagt blandningen i formen, men blanda även då, översta lagret med potatis i pannan innan du lägger allt i formen. Ta ut formen i god tid från kylskåpet (1-2), innan du ställer in den i ugnen, så den inte är iskall. Strö över ströbröd, men uteslut smörklickarna.
Perfekt nattamat tillsammans med knäckebröd, smör och en god ost. Även då är tipset ovan bra att ha i kylskåpet och bara sätta in i ugnen.
Det som gör denna Jansson så god. är först och främst att man steker löken gyllenbrun. När man steker löken lätt, så slipper man den starka fräna smaken i rå lök och som också gör att grädden skär sig lättare.
Att man sedan mosar anjovisen och blandar i lite orökt kaviar gör att den blir en mild, len och krämig Jansson. Viktigt också att man använder anjovis av skarpsill och inte några sillburkar med anjovissmak. Jag använder alltid hummeranjovis, ni vet den rosa burken.
Här kommer receptet till 4 personer som ensamrätt och 8 personer för julbord eller smörgåsbord. På julbord/buffé så tar man ju så mycket annat, så det går inte åt så mycket om man nu inte bara äter Jansson förstås.
Ingredienser 4 person:
2 st gula lökar
2 msk smör
400 g potatis
1 burkar (125 g) hummeransjovisfiléer.
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk 3%
1 burk slottskavia eller 3 msk orökt kavia typ Ejderns
smörklickar
ströbröd
Gör så här:
1. Värm ugnen till 175°.
2. Klyv och skiva löken, smörfräs den guldfärgad, mjuk och glansig.
3. Mosa ansjovisen med en gaffel tillsammans med kavia och blanda med den stekta löken och slå på gräddmjölken i pannan.
4. Skala och strimla potatisen för hand och lägg även 2/3 delar av potatisen i lök och ansjovisblandningen så allt blir blandat och koka upp, max 5 minuter.
5. Lägg blandningen i en smord ugnssäker form och lägg på resten av den strimlade potatisen.
6. Lägg på smörklickar och ströbröd, grädda 50-60 minuter.
Tips!
Jansson är inte god att värma upp, utan ska serveras nygjord. Vill du förbereda dagen innan, så gör så långt som till att du lagt blandningen i formen, men blanda även då, översta lagret med potatis i pannan innan du lägger allt i formen. Ta ut formen i god tid från kylskåpet (1-2), innan du ställer in den i ugnen, så den inte är iskall. Strö över ströbröd, men uteslut smörklickarna.
Perfekt nattamat tillsammans med knäckebröd, smör och en god ost. Även då är tipset ovan bra att ha i kylskåpet och bara sätta in i ugnen.
torsdag 29 november 2012
Mjuk lingonpepparkaka
Denna mjuka lingonpepparkaka är en favorit hos Sandbergs och speciellt till jul, men den är lika god året om.
När man bakar den i ugnen, doftar det helt underbart av alla goda kryddor som finns i den. När man sedan äter den så kommer doften och smaken i gommen och man få en feel good känsla av välbehag.
Ingredienser:
75 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl lingonsylt
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ tsk ingefära
1½ tsk kanel
1½ tsk nejlikor
1½ dl mjölk
Baka i smord avlång eller slät rund form, ca 2 liter
Grädda i 175-200 graders ugnsvärme, ca 40 min
Gör så här:
Låt smöret ligga framme i rumstemperatur tills det blir mjukt. Rör ägg och socker pösigt. Tillsätt smör och lingonsylt. Blanda mjöl, bakpulver och kryddorna. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt mjölken. Häll smeten i formen och grädda.
onsdag 21 november 2012
Köttfärslimpa med pizzafyllning - allt i ett
Den här rätten kom jag på förra veckan när jag funderade på vad jag skulle fylla köttfärslimpan med.
Katrinplommon, bacon är ju vanliga fyllningar, så fick jag en idé, jag fyller den med min favoritpizza.
Här kan du också ta din favoritfyllning och inte våran, som är med chorizo. Skinka och ananas, en Hawaii eller en varför inte en capricciosa, här är det bara fantasin som sätter stopp.
När man gör denna varianten, så måste köttfärssmeten vara mycket fastare och jag utesluter några ingredienser som jag annars har i en klassisk vanlig köttfärslimpa.
Praktiska med denna är ju också att jag för allt i ett, rostar rotfrukt och potatis tillsamman.
Kanske att man behöver ösa en gång, men jag behövde inte det.
Ingredienser för 4 personer:
400 g blandfärs
2 msk potatismjöl
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, mald
1 ägg
Fyllning:
200 g riven ost
100 g chorizo, tunna skivor (äkta typ salami och inte den frukostkorvliknande som finns i affärerna).
1 st rödlök, skivad
100 g coctailtomater, klyftor
2 msk smör
1 msk soja
Allt i ett:
500 g rotfrukter inklusive potatis, eller 8 medelstora potatisar
2 st rödlökar
2 st morötter
3 dl grönsaksbuljong
2 msk smör
persilja
Rosmarin
salt och nymalt svartpeppar
Gör så här:
Börja med att sätta på ugnen på 250 grader
Blanda färsen väl med potatismjöl, salt, peppar och ägg.
Lägg sedan ett bakplåtspapper på bordet och tryck ut färsen till en rektangel, precis som du skulle göra en rulltårta. Lägg sedan på den rivna osten, skivad rödlök, skivad, chorizo och de klyftade små tomaterna.
Se till att det inte finns fyllning ända ut i kanter.
Rulla nu ihop som en rulltårta och och tryck ihop ändarna och se till att kanten hamnar nedåt.
För nu över köttfärsrullen i en smörad ugnsäker form.
Skala potatis, lök, morötter och ev andra rotfrukter, och skär i mindre bitar. Klyfta löken. Koka upp buljongen och koka allt i buljongen i 5 minuter, häll av men spara buljongen. Lägg i smör, rosmarin, salt och peppar och slunga runt.
Fördela vid sidan om köttfärslimpan.
Smält smör och soja och pensla på köttfärslimpan.
Sätt in i i mitten på ugnen, minska värmen till 175 grader och stek i cirka 45 min, gör du en större sats kan det gå åt 1 timma. Ös efter halva tiden med 1 dl av greönsaksbuljongen.
Klipp över persilja och servera direkt.
Katrinplommon, bacon är ju vanliga fyllningar, så fick jag en idé, jag fyller den med min favoritpizza.
Här kan du också ta din favoritfyllning och inte våran, som är med chorizo. Skinka och ananas, en Hawaii eller en varför inte en capricciosa, här är det bara fantasin som sätter stopp.
När man gör denna varianten, så måste köttfärssmeten vara mycket fastare och jag utesluter några ingredienser som jag annars har i en klassisk vanlig köttfärslimpa.
Praktiska med denna är ju också att jag för allt i ett, rostar rotfrukt och potatis tillsamman.
Kanske att man behöver ösa en gång, men jag behövde inte det.
Ingredienser för 4 personer:
400 g blandfärs
2 msk potatismjöl
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, mald
1 ägg
Fyllning:
200 g riven ost
100 g chorizo, tunna skivor (äkta typ salami och inte den frukostkorvliknande som finns i affärerna).
1 st rödlök, skivad
100 g coctailtomater, klyftor
2 msk smör
1 msk soja
Allt i ett:
500 g rotfrukter inklusive potatis, eller 8 medelstora potatisar
2 st rödlökar
2 st morötter
3 dl grönsaksbuljong
2 msk smör
persilja
Rosmarin
salt och nymalt svartpeppar
Gör så här:
Börja med att sätta på ugnen på 250 grader
Blanda färsen väl med potatismjöl, salt, peppar och ägg.
Lägg sedan ett bakplåtspapper på bordet och tryck ut färsen till en rektangel, precis som du skulle göra en rulltårta. Lägg sedan på den rivna osten, skivad rödlök, skivad, chorizo och de klyftade små tomaterna.
Se till att det inte finns fyllning ända ut i kanter.
Rulla nu ihop som en rulltårta och och tryck ihop ändarna och se till att kanten hamnar nedåt.
För nu över köttfärsrullen i en smörad ugnsäker form.
Skala potatis, lök, morötter och ev andra rotfrukter, och skär i mindre bitar. Klyfta löken. Koka upp buljongen och koka allt i buljongen i 5 minuter, häll av men spara buljongen. Lägg i smör, rosmarin, salt och peppar och slunga runt.
Fördela vid sidan om köttfärslimpan.
Smält smör och soja och pensla på köttfärslimpan.
Sätt in i i mitten på ugnen, minska värmen till 175 grader och stek i cirka 45 min, gör du en större sats kan det gå åt 1 timma. Ös efter halva tiden med 1 dl av greönsaksbuljongen.
Klipp över persilja och servera direkt.
Etiketter:
Allt i ett,
Köttfärs,
Lunch,
Varmrätt
fredag 16 november 2012
Gratinerad fiskfilé - med smak av vitlök
Ingredienser för 4 personer:
800 g gös-, torsk- eller koljafilé.
100 g smör, rumsvarmt
1 st äggula
50 g siktat osötat ströbröd
2 scharlottenlökar, mycket finhackade
2 st vitlöksklyftor, riven
1 dl persilja, mycket finhackad
3 dl torrt vitt vin
Salt och nymald svartpeppar.
Gör så här:
Värn ugnen till 250 grader. Blanda smör äggula, ströbröd, lök, vitlök, och persilja, smaksatt med salt och peppar. Lägg fiskfiléerna i en smord ugnssäker form och bred massan över dem. Slå vinet runt fisken. Grädda fisken i ugnen, så att den får en fin färg på ytan. Servera direkt från formen, med kokt potatis och en sallad.
torsdag 15 november 2012
Räkcocktail med Rhode Islandsås
Räkcocktail tillhör klassikerna, och var en populär förrätt på 50-talet och den har väl aldrig riktigt försvunnit från menyn helt, även om det numera finns tillkonstlade varianter på rätten. En klassiker är en klassiker, så enkelt och gott fortfarande. Har du martiniglas eller cocktailglas passar det bättre och är snyggare att servera räkcocktailen i dessa än i en vanlig liten skål som på bilden. Man äter ju med ögat. Detta är min lunch idag, därav lite enklare. Här kommer recept som är beräknat som en aptitretare och förrätt.
Ingredienser för 4 personer:
40 st räkor av storleken 70/90
2 dl strimlad isbergssallad
4 st cocktailtomater
0,5 st slanggurka
1 citron
4 st dillvippor till garnering
Klicka här: Länk till receptet på Rhode Island såsen.
Gör så här:
Börja med att skala räkorna.
Skölj salladen i iskallt vatten och låt den ligga och bli riktigt krispig en stund under tiden du gör Rhode Island sås.
Häll nu av salladen och slunga den fri från vatten, strimla den fint och fördela salladen i 4 cocktailglas.
Strimla gurkan fint och fördela detta över salladen.
Nu är det bara att fördela de skalade räkorna och skeda över såsen.
Garnera med citronklyfta, tomatklyftor och en dillvipps.
Smaklig måltid!
Ingredienser för 4 personer:
40 st räkor av storleken 70/90
2 dl strimlad isbergssallad
4 st cocktailtomater
0,5 st slanggurka
1 citron
4 st dillvippor till garnering
Klicka här: Länk till receptet på Rhode Island såsen.
Gör så här:
Börja med att skala räkorna.
Skölj salladen i iskallt vatten och låt den ligga och bli riktigt krispig en stund under tiden du gör Rhode Island sås.
Häll nu av salladen och slunga den fri från vatten, strimla den fint och fördela salladen i 4 cocktailglas.
Strimla gurkan fint och fördela detta över salladen.
Nu är det bara att fördela de skalade räkorna och skeda över såsen.
Garnera med citronklyfta, tomatklyftor och en dillvipps.
Smaklig måltid!
onsdag 14 november 2012
Kålpudding med havregryn
Kålpudding med havregryn har vi gjort i många år. Många använder risgrynsgröt eller inget alls i kålpuddingen. Havregrynen gör att den blir väldigt saftig. Vi har faktiskt havregryn även i våra köttbullar, vilket gör dem extra saftiga. Gunde Svan han körde ju 5-milen på havregrynsgröt, så det är perfekt att ladda upp med detta nu när skidsäsongen drar igång och även annars också ;).
Färdig kålpudding är bra mat att ha i frysen, och perfekt att sätta in i ugnen medans du går en långpromenad eller tränar. Har du också havregryn i puddingen, känns kokt potatis som tillbehör onödigt. Vi kompletterar med gröna ärtor och lingon, och ibland en brunsås, men den är så saftig puddingen så det saknas inte sås.
OBS! Många använder sirap på kålen, men det har vi aldrig haft, smakar minst lika gott och känns nyttigare.
Ingredienser för 16 portioner:
Kall havregrynsgröt av 2 dl torra havregryn + 5 dl vatten + 2 krm salt
2,5 kg vitkål
2 liter vatten + 2 tsk salt
3 msk smör + 2 msk soja
1 kg blandfärs
1 msk salt
3 ägg
1 tsk mald vitpeppar
2 st gula lökar + 1 dl kallt vatten
(1-2 dl mjölk eller vatten)
Gör så här:
Börja med att koka havregrynsgröten och låt den svalna.
Dela vitkålen i stora klyftor och skär bort stocken. Skär sedan kålen i små bitar. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Lägg i kålen i kokande vatten och låt koka i 5 minuter. Häll av det kokande vattnet och lägg ner smöret och sojan och rör om.
Mixa den gula löken med mixerstav och 1 dl vatten, eller riv löken om du inte har mixerstav.
Blanda nu färs med salt, peppar, sedan med gröten, lökröran och äggen. Späd med eventuellt med mjölk eller vatten till en ganska lös färssmet.
Lägg nu hälften av kålen i en långpanna som passar ugnen (30 x 40 cm). Lägg färs över kålen i ett jämt lager och sist resten av kålen över. Sätt in i 250 graders varm ugn i mitten. Sänk nu värmen till 200 grader och grädda i cirka 1 timma. Kolla så inte kålen blir bränd, då får du lägga på lite folie över.
Servera med lättkokta gröna djupfrysta ärtor som är fulla med nyttigt zink bland annat och krösamos förstås, gärna rårörda lingon.
Ska du göra massa med matlådor, låter du kålpuddingen svalna innan du skär den i portionsstora bitar, förpacka den och fryser in.
Om vi ska gå ut och gå en långpromenad, och vill äta när vi kommer tillbaka direkt, eller efter en hård träning.
Sätter vi in den frusna portionsbiten på 100 grader och har lite folie över. Klart när man kommer tillbaka och bara att äta på direkten. Fylla på förrådet, när kroppen skriker efter påfyllnad!
Färdig kålpudding är bra mat att ha i frysen, och perfekt att sätta in i ugnen medans du går en långpromenad eller tränar. Har du också havregryn i puddingen, känns kokt potatis som tillbehör onödigt. Vi kompletterar med gröna ärtor och lingon, och ibland en brunsås, men den är så saftig puddingen så det saknas inte sås.
OBS! Många använder sirap på kålen, men det har vi aldrig haft, smakar minst lika gott och känns nyttigare.
Ingredienser för 16 portioner:
Kall havregrynsgröt av 2 dl torra havregryn + 5 dl vatten + 2 krm salt
2,5 kg vitkål
2 liter vatten + 2 tsk salt
3 msk smör + 2 msk soja
1 kg blandfärs
1 msk salt
3 ägg
1 tsk mald vitpeppar
2 st gula lökar + 1 dl kallt vatten
(1-2 dl mjölk eller vatten)
Gör så här:
Börja med att koka havregrynsgröten och låt den svalna.
Dela vitkålen i stora klyftor och skär bort stocken. Skär sedan kålen i små bitar. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Lägg i kålen i kokande vatten och låt koka i 5 minuter. Häll av det kokande vattnet och lägg ner smöret och sojan och rör om.
Mixa den gula löken med mixerstav och 1 dl vatten, eller riv löken om du inte har mixerstav.
Blanda nu färs med salt, peppar, sedan med gröten, lökröran och äggen. Späd med eventuellt med mjölk eller vatten till en ganska lös färssmet.
Lägg nu hälften av kålen i en långpanna som passar ugnen (30 x 40 cm). Lägg färs över kålen i ett jämt lager och sist resten av kålen över. Sätt in i 250 graders varm ugn i mitten. Sänk nu värmen till 200 grader och grädda i cirka 1 timma. Kolla så inte kålen blir bränd, då får du lägga på lite folie över.
Servera med lättkokta gröna djupfrysta ärtor som är fulla med nyttigt zink bland annat och krösamos förstås, gärna rårörda lingon.
Ska du göra massa med matlådor, låter du kålpuddingen svalna innan du skär den i portionsstora bitar, förpacka den och fryser in.
Om vi ska gå ut och gå en långpromenad, och vill äta när vi kommer tillbaka direkt, eller efter en hård träning.
Sätter vi in den frusna portionsbiten på 100 grader och har lite folie över. Klart när man kommer tillbaka och bara att äta på direkten. Fylla på förrådet, när kroppen skriker efter påfyllnad!
tisdag 6 november 2012
Gulasch med spätzle
Spätzle, sydtyskarnas svar på italienarnas pasta och och våran potatis. Även i Österrike och norditalien uppe i Dolomiterna har jag ätit dessa fantastiskt god nudlar eller vad man nu ska kalla dom, spätzler helt enkelt. Speciellt gott till gulasch, men även bara smörstekta eller till gräddstuvad spenat eller med riven ost på.
Spätzle finns nog ett recept i varje familj, och oftast är de hemliga, men det är faktiskt bara vanlig pannkakssmet eller våffelsmet som är mycket tjockare och i vårat recept är det mineralvatten, men det går säkert att göra på mjölk också, men varför. Grejen eller det svåra är att få till krumelurerna när man inte har något spätzlepress, en jättestor vitlökspress eller purepress, men med större håll.Jag gör som man gjorde förr, för hand på en skärbräda.
Ingredienser för 2-4 personer:
6-7 dl vetemjöl
3 ägg, medelstora
3 dl mineralvatten
0,5 tsk salt
lite peppar nymald svartpeppar
smör för stekning vid uppvärmning
Gör så här:
Blanda mjöl, ägg och salt. Häll sedan i vattnet, lite i taget under vispning tills man får en slät och fin, pannkaksliknande smet men förstås fastare. Man vispar sedan så att det bildas bubblor i smeten. Man kan också använda elvisp, men det är lite fusk. Koka under tiden upp rikligt med vatten i en kastrull, lätt saltat vatten förstås. Det går bra att göra Spätzle med hjälp av en liten skärbräda och en lång stekspade. Man smetar då ut degen på skärbrädan och doppar sedan stekspaden i det kokande vattnet. Skär sedan en halv cm tjock remsa, som skrapas ner i vattnet. Remsorna kommer att bli ojämna, men det är det traditionella sättet att tillverka spätzle på. När Spätzlarna flyter upp till ytan är de klara. Det går fort, inte ens en minut. Ta genast upp med hålslev, direkt på ett fat. Låt vattnet koka upp innan man gör nästa omgång Spätzle.
Jag brukar steka till dem någon minut i en stekpanna med rikligt med smör så de blir genomvarma precis innan servering.

Gulasch är en mustig och god gryta som kommer från Ungern, med mycket smak av paprika. Överallt i världen finns denna ungerska rätt, även här i Singapore. Det är en sådan klassisk rätt och genast tänker jag på alla gånger man vandrat i timmar i Alperna eller Dolomiterna, då smakar denna grytan med en kall öl supergott, får man sedan spätzle till är middagen perfekt.
Ingredienser till 2-4 personer:
500 g nötkött, ex. fransyska
3 st gula lökar
2 st röda paprikor
2 st vitlöksklyftor
1 stor burk krossade tomater (800 g)
2 dl rödvin
3 msk Bong kalvfond
1 msk milt paprikapulver
1 msk starkt paprikapulver
1 tsk mejram
1 tsk nymald svartpeppar
Tillbehör:
Crème fraîche till serveringen
Gör så här:
Putsa och skär köttet i små bitar. Skala löken och skär den i klyftor. Skär paprikan i mycket småbitar och hacka vitlöksklyftorna mycket fint. Bryn köttet och därefter lökklyftorna. Paprikan och vitlöksklyftorna fräsa med en någon minut utan att de tar färg, och slå därefter på rödvinet och de krossade tomaterna. Lägg i kalvfonden, nymald svartpeppar och mejram. Låt grytan puttra sakta minst 4-6 timme, och gärna dagen innan, så att det får gotta till sig med alla smakerna. Smaka av och tillsätt salt om det skulle behövs, men försiktigt, tänk på att det är mycket salt i buljongen.
Spritsa på lite crème fraîche och servera med nygjorda Spätzle, ett gott bröd och en kall pilsner.
TIPS! Gör bara inte en sats av gulaschen, utan ett storkok och frys in. Bra att ha i frysen!
Vill du träna på spätzle, gör bara på 1 ägg, 2 dl mjöl, 1 dl vatten och 0,5 krm salt.
Har man ingen pasta hemma, lätt som en plätt att fixa spätzle istället och mycket godare med lite smör på och svartpeppar.
Är du i Tyskland och gillar spätzle ska du nog inhandla en sådan press, underlättar tillverkningen.
måndag 5 november 2012
Tiramisu
Denna italienska klassiker är en dessert som vi är mycket förtjusta i, och den kan behövas en dag som denna när det är måndag, november och det regnar ute
Tira mi sù betyder "dra mig upp", eller "pigga upp mig", vilket kommer av att rätten innehåller kaffe och kakao, som båda innehåller uppiggande ämnen som koffein och teobromin..
Går man på café eller restauran här i Singapore, finns det nästan alltid Tiramisu, så vi brukar beställa en Tiramisu och två skedar. Den är också enkel att göra själv, så här kommer vårat recept.
Det här behövs till 8 personer:
5 äggulor
2 dl strösocker
500 g mascarponesost (2 pkt á 250 g)
1 tsk rivet skal av citron
2 dl mycket starkt kaffe eller espresso
2-4 cl konjak
24 st Savoiardikex
80 g mörk choklad eller kakaopulver
Gör så här:
1. Vispa gulor och socker till pösit skum. Tillsätt mascarpone och citronskal. Blanda till en slät smet.
2. Blanda kaffe och konjak
3. Häll hälften av kaffeblandningen i en form där 12 st savoiardikex får rum. Lägg nu de 12 kexen i formen
4. Bred halva mängden av mascaponesmeten över kexen.
5. Doppa sedan de andra 12 kexens bottendel i kaffeblandningen och lägg uppe på mascaponesmeten och så att kexen ligger över varandra, som på bilden. Lägg sedan resten av masaponesmeten över kexen.
6. Låt stå minst 5 timmar i kylskåpet övertäckta med plastfolier, och så långt kan du förbereda om den ska äta den nästa dag
7. Strö över fint riven choklad eller sikta över kakao precis före servering och skär upp med vass kniv.
Vi föredrar mörkt fint riven choklad.
Buon appetito!
Tira mi sù betyder "dra mig upp", eller "pigga upp mig", vilket kommer av att rätten innehåller kaffe och kakao, som båda innehåller uppiggande ämnen som koffein och teobromin..
Går man på café eller restauran här i Singapore, finns det nästan alltid Tiramisu, så vi brukar beställa en Tiramisu och två skedar. Den är också enkel att göra själv, så här kommer vårat recept.
Det här behövs till 8 personer:
5 äggulor
2 dl strösocker
500 g mascarponesost (2 pkt á 250 g)
1 tsk rivet skal av citron
2 dl mycket starkt kaffe eller espresso
2-4 cl konjak
24 st Savoiardikex
80 g mörk choklad eller kakaopulver
Gör så här:
1. Vispa gulor och socker till pösit skum. Tillsätt mascarpone och citronskal. Blanda till en slät smet.
2. Blanda kaffe och konjak
3. Häll hälften av kaffeblandningen i en form där 12 st savoiardikex får rum. Lägg nu de 12 kexen i formen
4. Bred halva mängden av mascaponesmeten över kexen.
5. Doppa sedan de andra 12 kexens bottendel i kaffeblandningen och lägg uppe på mascaponesmeten och så att kexen ligger över varandra, som på bilden. Lägg sedan resten av masaponesmeten över kexen.
6. Låt stå minst 5 timmar i kylskåpet övertäckta med plastfolier, och så långt kan du förbereda om den ska äta den nästa dag
7. Strö över fint riven choklad eller sikta över kakao precis före servering och skär upp med vass kniv.
Vi föredrar mörkt fint riven choklad.
Buon appetito!
Etiketter:
Buffé,
Dessert,
Efterrätt,
Italienskt,
Romantiskt
onsdag 31 oktober 2012
Lasagne pastaskruvar
Den här rätten blev till när jag trodde jag skulle göra lasagne, och upptäckte att jag inte hade några lasagneplattor hemma. Vad gör man då? Man tager vad man haver som Kajsa Warg sa!
Denna gången blev det pastaskruvar och 11 minuters. Barilla är märket vi alltid kör med när det gäller pasta och så lång koktid som möjligt. Att få en mustig och god Bolognesesås tar sin tid, så bäst är om du redan har gjort den och har den i frysen och lagom till att ta ut till din gratäng. Annars hade hade jag ju kunnat hinna köpa plattor till lasagnen medans såsen puttrade på spisen ;). Rätten kan förberedas till och med dagen innan. Bara att sätta i ugnen när man kommer hem från jobbet. I detta receptet förutsätter vi att såsen redan är klar, annars är det bara att klicka på länken och göra den supergoda köttfärsåsen.
Ingredienser för 4 personer:
Länk: 1 sats Bolognesesås
Ostsås:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk, standard
2 msk smör
3 dl riven ost
salt och nymald svartpeppar
Valfri torr pasta, men helst 11 minuters.
Färskriven parmesanost som tillbehör
Gör så här:
Smälter smöret i en kastrull och vispar ner vetemjölet så det inte är några klumpar.
Vispa nu ner mjölken och kok upp försiktigt under omrörning hela tiden. Låt koka försiktigt i 3-5 minuter.
Blanda i 2 dl av den rivna osten och smaka av med salt och nymald svartpeppar.
Pensla en djup ugnsäker form med lite olivolja. Häll nu hälften av ostsåsen i formen.
Lägg i den hårda okokta pastan i köttfärsåsen och rör om.
Häll nu detta i formen över ostsåsen.
Häll resten av ostsåsen över så det blir som ett täcke.
Så här långt kan pastagratängen göras i förväg, täck med folie och förvaras svalt om du ska äta den nästa dag. Annars gratinerar du den direkt.
Strö över resten av osten och gratinera cirka 40 min och 175 grader.
Under tiden river du parmesanost, som var och en får strö över sin tallrik.
Denna gången blev det pastaskruvar och 11 minuters. Barilla är märket vi alltid kör med när det gäller pasta och så lång koktid som möjligt. Att få en mustig och god Bolognesesås tar sin tid, så bäst är om du redan har gjort den och har den i frysen och lagom till att ta ut till din gratäng. Annars hade hade jag ju kunnat hinna köpa plattor till lasagnen medans såsen puttrade på spisen ;). Rätten kan förberedas till och med dagen innan. Bara att sätta i ugnen när man kommer hem från jobbet. I detta receptet förutsätter vi att såsen redan är klar, annars är det bara att klicka på länken och göra den supergoda köttfärsåsen.
Ingredienser för 4 personer:
Länk: 1 sats Bolognesesås
Ostsås:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk, standard
2 msk smör
3 dl riven ost
salt och nymald svartpeppar
Valfri torr pasta, men helst 11 minuters.
Färskriven parmesanost som tillbehör
Gör så här:
Smälter smöret i en kastrull och vispar ner vetemjölet så det inte är några klumpar.
Vispa nu ner mjölken och kok upp försiktigt under omrörning hela tiden. Låt koka försiktigt i 3-5 minuter.
Blanda i 2 dl av den rivna osten och smaka av med salt och nymald svartpeppar.
Pensla en djup ugnsäker form med lite olivolja. Häll nu hälften av ostsåsen i formen.
Lägg i den hårda okokta pastan i köttfärsåsen och rör om.
Häll nu detta i formen över ostsåsen.
Häll resten av ostsåsen över så det blir som ett täcke.
Så här långt kan pastagratängen göras i förväg, täck med folie och förvaras svalt om du ska äta den nästa dag. Annars gratinerar du den direkt.
Strö över resten av osten och gratinera cirka 40 min och 175 grader.
Under tiden river du parmesanost, som var och en får strö över sin tallrik.
onsdag 24 oktober 2012
Kål i vin - istället för surkål
Kål i vin är något som vi brukar äta istället för surkål. Att bräsera vitkål i vitt vin ger en behaglig syrlig smak. Detta passar ju just nu lite extra eftersom det är oktober och många har oktoberfester. Att servera kålen som bädd till olika korvar, grisstek och som här på bilden ugnsstekt fläskkött (revben utan ben), som är kryddat med ingefära, stekt anka, gås och fasan passar perfekt. Om ni tillhör dem som inte kan förlika er med surkål, är detta något ni bör testa och gillar ni surkål, så är detta minst lika gudomligt.
Ingredienser för 4-6 personer:
1 st vitkålshuvud
2 st gula lökar
1 st liten morot
50 g smör
75 cl vitt vin, torrt eller halvtorrt, beroende på om man vill känna lite sötma eller ej.
2 msk Bongs kalvfond
2 st lagerblad
10 st kryddpepparkorn
1 krm nymald svartpeppar
Gör så här:
Skiva löken och moroten fint.
Stek löken och moroten i smöret i en stor stek- eller wokgryta i 10 minuter utan att det tar färg.
Strimla under tiden vitkålen fint, lägg sedan i vitkålen i grytan och rör om och låt steka ytterligare 10 minuter.
Häll i alla kryddorna, buljong och vinet., låt småputtra under lock i ytterligare 10 minuter.
Nu sänker du värmen så att det bara bubbla mycket sakta. Låt den nu stå så i minst 4-5 timmar eller tills all vätska har försvunnit. Smaka av och salta om det behövs.
Nu sätter du grytan åt sidan utan lock, om den inte ska serveras direkt. Bara att värma till när det är dags att äta.
Vill man inte dricka öl, passar ett Alsace-vin med rieslingdruva eller traminer, likaså vanligt mineralvatten.
Ingredienser för 4-6 personer:
1 st vitkålshuvud
2 st gula lökar
1 st liten morot
50 g smör
75 cl vitt vin, torrt eller halvtorrt, beroende på om man vill känna lite sötma eller ej.
2 msk Bongs kalvfond
2 st lagerblad
10 st kryddpepparkorn
1 krm nymald svartpeppar
Gör så här:
Skiva löken och moroten fint.
Stek löken och moroten i smöret i en stor stek- eller wokgryta i 10 minuter utan att det tar färg.
Strimla under tiden vitkålen fint, lägg sedan i vitkålen i grytan och rör om och låt steka ytterligare 10 minuter.
Häll i alla kryddorna, buljong och vinet., låt småputtra under lock i ytterligare 10 minuter.
Nu sänker du värmen så att det bara bubbla mycket sakta. Låt den nu stå så i minst 4-5 timmar eller tills all vätska har försvunnit. Smaka av och salta om det behövs.
Nu sätter du grytan åt sidan utan lock, om den inte ska serveras direkt. Bara att värma till när det är dags att äta.
Vill man inte dricka öl, passar ett Alsace-vin med rieslingdruva eller traminer, likaså vanligt mineralvatten.
tisdag 23 oktober 2012
Nötkaka - Mexican Wedding cookies
Dessa kakor serveras nästan alltid på mexikanska bröllop, men hur jag kom i kontakt med dem var att man kan köpa dem på Cafe Spinelli här i Singapore. Perfekt liten torr kaka precis lagom till en espresso.
I veckan som kommer, så åker en gammal vän till mig till Mexico och gifter bort sin dotter. Så då passar det perfekt med detta som veckans recept.
Dessa kakor smälter i munnen och perfekt som julkaka och bara inte till bröllop ;).
Här kommer mitt receptet på kakan, finns säkert hur många varianter som vi har köttbullsrecept.
Ingredienser, ca. 20 st
3/4 dl florsocker
1,5 dl rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1,5 dl mycket fint hackad söt mandel
1/4 tsk salt
Florsocker till att rulla kakorna i
Gör så här:
Förvärm ugnen till 175 grader.
Vispa till ljust och fluffigt i en stor bunke florsocker, vaniljsocker och rumsvarmt smör.
Rör i mjöl, salt och de finhackade mandlarna och blanda tills degen håller samman.
Rulla nu små bollar och lägg på bakplåtspapper och grädda, mitten i ugnen, 15-20 minuter.
OBS! De ska vara ljusa eller tills kanterna på kakan precis börja bli lite bruns, så passa ugnen eftersom värmen kan variera från ugn till ugn.
Ta omedelbart bort dom från plåten och kyl dem lite innan du rullar dom i florsocker.
Kyl dom nu helt och rulla i florsocker innan servering.
I veckan som kommer, så åker en gammal vän till mig till Mexico och gifter bort sin dotter. Så då passar det perfekt med detta som veckans recept.
Dessa kakor smälter i munnen och perfekt som julkaka och bara inte till bröllop ;).
Här kommer mitt receptet på kakan, finns säkert hur många varianter som vi har köttbullsrecept.
Ingredienser, ca. 20 st
3/4 dl florsocker
1,5 dl rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1,5 dl mycket fint hackad söt mandel
1/4 tsk salt
Florsocker till att rulla kakorna i
Gör så här:
Förvärm ugnen till 175 grader.
Vispa till ljust och fluffigt i en stor bunke florsocker, vaniljsocker och rumsvarmt smör.
Rör i mjöl, salt och de finhackade mandlarna och blanda tills degen håller samman.
Rulla nu små bollar och lägg på bakplåtspapper och grädda, mitten i ugnen, 15-20 minuter.
OBS! De ska vara ljusa eller tills kanterna på kakan precis börja bli lite bruns, så passa ugnen eftersom värmen kan variera från ugn till ugn.
Ta omedelbart bort dom från plåten och kyl dem lite innan du rullar dom i florsocker.
Kyl dom nu helt och rulla i florsocker innan servering.
onsdag 17 oktober 2012
Italiensk kyckling
Denna italienska kycklingmiddag, är perfekt att slänga ihop på bara några minuter. Att den kallas italiensk, är för färgerna, rött, vitt och grönt (tomaterna, kycklingköttet och spenaten) att man sedan äter den med pasta gör ju att det blir hur italienskt som helst. Jag brukar blanda ihop den som en carbonara och riva över parmesanost och köra lite med svartpepparkvarnen också.
Vi kör med torr pasta, men ofta ser man och hör om färsk pasta och att det skulle vara mycket bättre och lyxigare. Varför betala extra för vatten, det är det enda som skiljer pastan från den torra och du kan aldrig få den "al dente" som vi föredrar. Lägg pengarna istället på ett godare rödvin ;)!
Ingredienser till 4 personer:
150 g färsk spenat eller 250 g fryst
3 st stora kycklingbröstfiléer
3 st vitlöksklyftor
8 st marinerade, soltorkade tomater
Smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl grädde
Valfri torr pasta
Parmesanost, riven
Gör så här:
Skär kycklingen i små bitar, skala och hacka vitlöken fint, grovstrimla de soltorkade tomaterna , skölj spenaten.
Om du använder fryst spenat, krama ur vätskan ur spenaten.
Bryn kycklingen i smör i en stekpanna krydda med salt och peppar.
Rör i vitlök, tomater, spenat och fräs runt någon minut, slå sedan på grädden och rör om.
Låt det koka ihop några minuter.
Under tiden som du gör kycklingen kokar du pastan.
Blanda sedan som en carbonara med färskriven parmesanost över eller servera var för sig.
Bon Appetito!
Vi kör med torr pasta, men ofta ser man och hör om färsk pasta och att det skulle vara mycket bättre och lyxigare. Varför betala extra för vatten, det är det enda som skiljer pastan från den torra och du kan aldrig få den "al dente" som vi föredrar. Lägg pengarna istället på ett godare rödvin ;)!
Ingredienser till 4 personer:
150 g färsk spenat eller 250 g fryst
3 st stora kycklingbröstfiléer
3 st vitlöksklyftor
8 st marinerade, soltorkade tomater
Smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl grädde
Valfri torr pasta
Parmesanost, riven
Gör så här:
Skär kycklingen i små bitar, skala och hacka vitlöken fint, grovstrimla de soltorkade tomaterna , skölj spenaten.
Om du använder fryst spenat, krama ur vätskan ur spenaten.
Bryn kycklingen i smör i en stekpanna krydda med salt och peppar.
Rör i vitlök, tomater, spenat och fräs runt någon minut, slå sedan på grädden och rör om.
Låt det koka ihop några minuter.
Under tiden som du gör kycklingen kokar du pastan.
Blanda sedan som en carbonara med färskriven parmesanost över eller servera var för sig.
Bon Appetito!
onsdag 10 oktober 2012
Indisk linscurrygryta - Dhal
Linscurrygryta med indisk kryddning eller Dhal som det heter i indien, skulle lika gärna kunna vara gul ärtsoppa med lite kryddor istället.
Har du inte linser hemma, går det precis lika bra med gula ärtor. Smaken är nästan detsamma, skiljer kanske om man har provsmakning med två olika skålar intill varandra, annars känner jag ingen skillnad.
Om du ändå ska koka denna linsgrytan-dhal, så gör dubbel sats och frys in. Bra att ha hemma denna vegetariska rätt och mycket gott till naanbröd. Som jag skrev i gårdagens recept, strunta i besticken, ät maten med hjälp av brödet istället.
Ingredienser för 6-8 personer:
4 dl gula linser
7-8 dl vatten
1 stor gul lök, hackad
3 tomater, skållade och hackade
1 msk färsk ingefära, riven
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander, malen
1 tsk röd chilipeppar
Har du inte linser hemma, går det precis lika bra med gula ärtor. Smaken är nästan detsamma, skiljer kanske om man har provsmakning med två olika skålar intill varandra, annars känner jag ingen skillnad.
Om du ändå ska koka denna linsgrytan-dhal, så gör dubbel sats och frys in. Bra att ha hemma denna vegetariska rätt och mycket gott till naanbröd. Som jag skrev i gårdagens recept, strunta i besticken, ät maten med hjälp av brödet istället.
Ingredienser för 6-8 personer:
4 dl gula linser
7-8 dl vatten
1 stor gul lök, hackad
3 tomater, skållade och hackade
1 msk färsk ingefära, riven
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander, malen
1 tsk röd chilipeppar
1 tsk garam masala
1 kanelstång, hel
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång, hel
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk salt
3 msk olja
Gör så här:
Skölj linserna och låt linserna rinna av väl. Koka linserna på svag värme under lock med den gula löken, tomaterna, ingefären, kryddorna och salt tills de är mjuka och vattnet kokat in, ungefär 15-30 minuter. Värm oljan i en stekpanna på medelvärme. Fräs vitlöken några minuter tills den är ljust brun. Häll sedan den frästa löken och oljan i grytan och blanda i garam masala. Garnera med koriander och röd hackad chilipeppar där du plockat bort de starka fröna i pepparfrukten..
Serveras med nygjorda, smörade och varma naanbröd eller till någon annan rätt och ris.
Länk till receptet på naanbröd.
3 msk olja
3 vitlöksklyftor, hackad
0,5 dl färsk koriander
1 st röd chilifrukt, färsk och hackad
0,5 dl färsk koriander
1 st röd chilifrukt, färsk och hackad
Gör så här:
Skölj linserna och låt linserna rinna av väl. Koka linserna på svag värme under lock med den gula löken, tomaterna, ingefären, kryddorna och salt tills de är mjuka och vattnet kokat in, ungefär 15-30 minuter. Värm oljan i en stekpanna på medelvärme. Fräs vitlöken några minuter tills den är ljust brun. Häll sedan den frästa löken och oljan i grytan och blanda i garam masala. Garnera med koriander och röd hackad chilipeppar där du plockat bort de starka fröna i pepparfrukten..
Serveras med nygjorda, smörade och varma naanbröd eller till någon annan rätt och ris.
Länk till receptet på naanbröd.
Etiketter:
Buffé,
Förrätt,
Indiskt,
Tillbehör,
Vegetariskt
tisdag 9 oktober 2012
Naanbröd utan jäst
Detta är ett måste på det indiska middagsbordet och väldigt gott till all kryddad mat, speciellt till dhal en indiskt kryddig linsgryta. Tvätta händerna noga och strunta i besticken, ät maten med hjälp av brödet istället.
Finns jättemånga recept på naanbröd och många är med jäst och bakpulver. Här i Singapore har jag svårt att få tag på färsk jäst och jag tänker att när man bakar naanbröd eller chapati ute byarna har man inte jäst och bakpulver att tillgå. Här kommer ett recept som jag tycker är smidigt och gott, med ingredienser som man har hemma ;). Alltså ett recept utan jäst och naanbröd på Sandbergs vis.
Ingredienser för 6-8 naanbröd
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
ca 0,75- 1 dl ljummet vatten
Gör så här:
1. Blanda mjöl och salt i en skål eller assistent. (jag kör förhand)
2. Tillsätt vattnet, först 1 dl och sedan lite i taget tills du har en mjuk deg, du får känna dig fram.
3. Arbeta degen i 10 min så den blir smidig i dina händer eller i assistenten.
4. Täck över degen med en fuktig handduk, och låt den vila en stund, minst 20 minuter.
5. Dela degen i 6-8 bitar, rulla bitarna till små bollar.
6. Kavla ut degbollarna så tunt du bara kan till platta bröd. Mjöla bakbordet hela tiden om det behövs.
7. Värm en stekpanna till medelhög värme, helst gjutjärn
8. Lägg i ett bröd i den torra stekpannan, vänd när brödet har fått lite färg.Vänd brödet igen och tryck sedan försiktigt på luftbubblorna i brödet med baksidan av en stekspade så att luftbubblorna sprider sig, för att sedan sjunka ihop när brödet tas bort i från stekpannan.
9. Pensla bröden med smält riktigt SMÖR på båda sidorna direkt när du tar det från gjutjärnspannan. Lägg bröden ovanpå varandra som när du steker pannkakor och plättar, i en handduk så de håller värmen bättre, ät dem nygräddade!
onsdag 3 oktober 2012
Grön mangosallad
Här kommer ett recept som vi bara älskar. Detta äter vi alltid när vi går till Thai Smile Café, precis som man alltid äter pizzasallad i Sverige på pizzerian. Är det typiskt svenskt med pizzasallad?
Denna gröna mangosallad är enkel att göra hemma, om man får tag på gröna omogna mango. Bra bufférätt och perfekt som sallad till thaimaten.
Just nu har vi en full kartong med gröna mango som vi fått och som har växt här i Singapore. Så nu äts det grön mangosallad varje dag ;).
Det här behövs till en liten sallad:
0,5 dl rostade cashewnötter eller jordnötter
2 grön mango, omogna
2 schalottenlökar
1 röd chili, fingerstorlek
Färsk koriander
Dressing:
1-2 tsk palmsocker, men råsocker funkar också
1 msk fisksås
1 msk ättiksprit 12%
2 msk limejuice, färskpressad
1 finhackad vitlöksklyfta
Gör så här:
Börja med att blanda dressingen.
Hacka och rosta nötterna i en stekpanna utan fett.
Skala och skär mangon i tunna strimlor eller riv på rivjärn.
Finhacka scharlotenlöken.
Kärna ur och strimla chilin mycket fint.
Lägg allt i en skål och häll på dressingen, blanda varsamt.
Denna gröna mangosallad är enkel att göra hemma, om man får tag på gröna omogna mango. Bra bufférätt och perfekt som sallad till thaimaten.
Just nu har vi en full kartong med gröna mango som vi fått och som har växt här i Singapore. Så nu äts det grön mangosallad varje dag ;).
Det här behövs till en liten sallad:
0,5 dl rostade cashewnötter eller jordnötter
2 grön mango, omogna
2 schalottenlökar
1 röd chili, fingerstorlek
Färsk koriander
Dressing:
1-2 tsk palmsocker, men råsocker funkar också
1 msk fisksås
1 msk ättiksprit 12%
2 msk limejuice, färskpressad
1 finhackad vitlöksklyfta
Gör så här:
Börja med att blanda dressingen.
Hacka och rosta nötterna i en stekpanna utan fett.
Skala och skär mangon i tunna strimlor eller riv på rivjärn.
Finhacka scharlotenlöken.
Kärna ur och strimla chilin mycket fint.
Lägg allt i en skål och häll på dressingen, blanda varsamt.
Låt salladen stå och dra någon timma i kylen.
Toppa med nötterna och lite korianderblad precis innan servering.
Toppa med nötterna och lite korianderblad precis innan servering.
torsdag 27 september 2012
Heta räkor
En aptitretare med lite sting i, och perfekt som en tapasrätt. Här i Singapore är de inte lika salta räkorna, eller rättare sagt inte alls salta så jag rekommenderar att salta lite i oljan om du inte köper räkorna på IKEA här i Singapore. Kör du med våra klassiska räkor hemma i Sverige så behövs det inget extra salt.
Gör räkorna på förmiddagen om du ska äta dem till kvällen, eller helst dagen innan, så de hinner dra åt sig av kryddorna.
Ingredienser:
500 g frysta räkor med skal
1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
2 små torkade piripiri
1 tsk paprikapulver
1 tsk örtagårdskrydda
Gör så här:
Skala räkorna.
Värm oljan sakta med pressad vitlök och mortlad piripiri.
Sila oljan när vitlöken börjar mörkna. Häll tillbaka den i kastrullen. Krama ur och torka räkorna, fräs den i den heta oljan några sekunder.
Ta upp räkorna med en hålslev och blanda den med paprikapulver och örter. Kyl räkorna och oljan var för sig, blanda det sedan med varandra.
Perfekt till att äta med tandpetare eller med lite vitt bröd och en kall öl.
Gör räkorna på förmiddagen om du ska äta dem till kvällen, eller helst dagen innan, så de hinner dra åt sig av kryddorna.
Ingredienser:
500 g frysta räkor med skal
1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
2 små torkade piripiri
1 tsk paprikapulver
1 tsk örtagårdskrydda
Gör så här:
Skala räkorna.
Värm oljan sakta med pressad vitlök och mortlad piripiri.
Sila oljan när vitlöken börjar mörkna. Häll tillbaka den i kastrullen. Krama ur och torka räkorna, fräs den i den heta oljan några sekunder.
Ta upp räkorna med en hålslev och blanda den med paprikapulver och örter. Kyl räkorna och oljan var för sig, blanda det sedan med varandra.
Perfekt till att äta med tandpetare eller med lite vitt bröd och en kall öl.
Etiketter:
Aptitretare,
Buffé,
Räkor,
Skaldjur,
Tapas
onsdag 19 september 2012
Chili Crab Pasta
Här kommer en variant att den klassiska nationalrätten i Singapore, Chilicrab. Klart smidigare att äta och här behövs ingen haklapp och tång heller. Jag bara älskar denna rätten, den är en blandning av söt, salt och starkt. Passar också som bufférätt om det bjuds på asiatiskt tema.
Ingredienser för 2-4 pers (2 varmrätter eller 4 förrätter)
pasta, typ spagetti
handfull färsk koriander
3 vårlök (salladslök), skivad
svartpeppar, nymald
Sås:
2 burkar konserverat krabbkött, avrunna
5-6 färska medelstora tomater, hackad
3-4 vitlöksklyftor, riven
1 tummes storleksbit av citrongräs eller ingefära, riven
1-2 färska röda chili, mortlade eller 1-3 tsk chilisås, beroende på hur stark du vill ha det
(utelämnas för mild sås, men stark är ett måste om du vill uppleva Singaporekänslan;))
4 msk tomatpuré eller Heinz tomatketchup
2 msk sojasås
2 msk fisksås
1 tsk socker
2 ägg, lätt slagen
2 tsk majsstärkelse löst i 2-3 msk vatten
2 msk rapsolja för wokning
Gör så här:
Värm en wok eller djup stekpanna på medelhög värme. Tillsätt 2 msk. olja och snurra runt. Tillsätt sedan vitlök, ingefära och chili. Stek en mycket kort stund (30 sekunder), tills doftandet sprider sig i din näsa.
Tillsätt de färska hackade tomaterna, tomatpuré eller ketchup, plus sojasås, fisksås och socker.
Koka upp såsen tills den börjar bubbla och minska sedan på värmen till medium. Tillsätt krabbkött och låt sjuda i någon minut, eller tills tomaterna har kokat och "mjukats upp" i såsen.
Skruva ner värmen till låg. Tillsätt äggen och rör såsen kraftigt med en sked eller gaffel att ta med dem (du kan få några "trådar" av äggvita i såsen, vilket är önskvärt).Tillsätt majsstärkelse (löst i vatten) och rör om väl. Sänk värmen till minimum samtidigt som du kokar pastan. Såsen kommer successivt att tjockna.
Smak-testa såsen, lägga till mer fisksås om den inte salt nog. Också lägga till lite mer socker om den är för sur, detta beror på hur söta tomaterna är. Om såsen är för salt för din smak, lägg till en matsked eller två av lime eller citronjuice.
Tag den varma pastan och blanda med såsen och rör om. Lägg till färsk koriander, vårlök (salladslök) och svartpeppar.
Servera med ett svalt vitt vin eller mineralvatten, ex. Marlborough Sauvignon Blanc eller en Perrier. Njut!
Ingredienser för 2-4 pers (2 varmrätter eller 4 förrätter)
pasta, typ spagetti
handfull färsk koriander
3 vårlök (salladslök), skivad
svartpeppar, nymald
Sås:
2 burkar konserverat krabbkött, avrunna
5-6 färska medelstora tomater, hackad
3-4 vitlöksklyftor, riven
1 tummes storleksbit av citrongräs eller ingefära, riven
1-2 färska röda chili, mortlade eller 1-3 tsk chilisås, beroende på hur stark du vill ha det
(utelämnas för mild sås, men stark är ett måste om du vill uppleva Singaporekänslan;))
4 msk tomatpuré eller Heinz tomatketchup
2 msk sojasås
2 msk fisksås
1 tsk socker
2 ägg, lätt slagen
2 tsk majsstärkelse löst i 2-3 msk vatten
2 msk rapsolja för wokning
Gör så här:
Värm en wok eller djup stekpanna på medelhög värme. Tillsätt 2 msk. olja och snurra runt. Tillsätt sedan vitlök, ingefära och chili. Stek en mycket kort stund (30 sekunder), tills doftandet sprider sig i din näsa.
Tillsätt de färska hackade tomaterna, tomatpuré eller ketchup, plus sojasås, fisksås och socker.
Koka upp såsen tills den börjar bubbla och minska sedan på värmen till medium. Tillsätt krabbkött och låt sjuda i någon minut, eller tills tomaterna har kokat och "mjukats upp" i såsen.
Skruva ner värmen till låg. Tillsätt äggen och rör såsen kraftigt med en sked eller gaffel att ta med dem (du kan få några "trådar" av äggvita i såsen, vilket är önskvärt).Tillsätt majsstärkelse (löst i vatten) och rör om väl. Sänk värmen till minimum samtidigt som du kokar pastan. Såsen kommer successivt att tjockna.
Smak-testa såsen, lägga till mer fisksås om den inte salt nog. Också lägga till lite mer socker om den är för sur, detta beror på hur söta tomaterna är. Om såsen är för salt för din smak, lägg till en matsked eller två av lime eller citronjuice.
Tag den varma pastan och blanda med såsen och rör om. Lägg till färsk koriander, vårlök (salladslök) och svartpeppar.
Servera med ett svalt vitt vin eller mineralvatten, ex. Marlborough Sauvignon Blanc eller en Perrier. Njut!
onsdag 12 september 2012
Grönsaksdip - Myrstack
Myrstack, så kallar vi denna lilla skapelse. Receptet kommer från Nässjö eller som vi säger numera Nose Lake. När Tommy jobbade där och det var personalfest, skulle det alltid finnas myrstack till tilltugget. Tommy fick receptet av Yvonne. Kan bara hålla med, jättegod och smidig att röra ihop. Glöm inte att dekorera med dillvippor längst ner så det blir som en liten skog runt om.
Är det någon från Nässjö som känner igen myrstacken, är det en klassisk Nässjödip på fredagskvällen?
Ingredienser:
1 pkt färskost, tex Philadelphia
1 liten burk Creme Fraiche
1 liten röd lök
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 liten burk Stenbitsrom, svart
Salt och vitpeppar
Dill till garnering
Gör så här:
Finhacka löken och blanda med färskost, creme fraiche och vitlök i en bunke.
Smaka av med salt och peppar. Bygg upp en liten "myrstack" av röran, garnera
med kaviar och dill.
Morotstavar, gurkstavar, selleristavar att dippa i, eller lite onyttigare med salta kex, nybakat valnötsbröd och ändå onyttigare med chips. Ett svalt öl eller vin passar bra till denna lilla skapelse.
Hoppas det smakar!
Är det någon från Nässjö som känner igen myrstacken, är det en klassisk Nässjödip på fredagskvällen?
Ingredienser:
1 pkt färskost, tex Philadelphia
1 liten burk Creme Fraiche
1 liten röd lök
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta, riven eller pressad
1 liten burk Stenbitsrom, svart
Salt och vitpeppar
Dill till garnering
Gör så här:
Finhacka löken och blanda med färskost, creme fraiche och vitlök i en bunke.
Smaka av med salt och peppar. Bygg upp en liten "myrstack" av röran, garnera
med kaviar och dill.
Morotstavar, gurkstavar, selleristavar att dippa i, eller lite onyttigare med salta kex, nybakat valnötsbröd och ändå onyttigare med chips. Ett svalt öl eller vin passar bra till denna lilla skapelse.
Hoppas det smakar!
onsdag 5 september 2012
Bruschetta med varmrökt lax
Perfekt som lunchrätt eller som en förrätt. Denna rätten är några år sedan jag gjorde, glömt bort den, men hittade den i min receptmapp och blev genast sugen på att göra denna till en lunch för mig. Innan dess så gjorde jag denna när ett killgäng (G8-gänget) som min man är med i skulle laga mat och bjuda oss tjejer på en trerätters. Då fick jag i uppdrag bestämma och att stå för instruktionen till denna förrätten. Här får ni del av den instruktionen också.
Ingredienser för 4 persons lunchrätt eller 8 personers förrätt:
4 skivor grovt grekiskt lantbröd från mittendelen,
eller 8 skivor av de yttre delarna på lantbrödet
olivolja
1-2 klyftor vitlök
200 g varmrökt lax
2 avokados
1 påse blandad sallad, ca 150 g
1 burk kikärtor
Dressing:
2 tsk fransk senap
1 msk kapris
1 krm torkad timjan
3 msk olivolja
1 msk vinäger
salt och peppar
Gör så här:
Stek brödskivorna gyllenbruna i god olivoljan. Blanda senap, olja, vinäger,
timjan och kapris i en stor salladsskål. Gröp ur avokadon och dela
i mindre bitar. Lägg avokado och sallad i dressingen och rör om försiktigt.
Gnid det nystekta brödet med en delad vitlöksklyfta. Skölj kikärtorna i kallt vatten,
och fördela på brödskivorna. Mosa dem därefter lätt med en gaffel.
Rensa laxbitarna fria från eventuella ben och lägg sedan laxbitarna ovanpå de mossade kikärtorna
Fördela slutligen salladen över laxen. KLART!
Bon Appétit!
Ingredienser för 4 persons lunchrätt eller 8 personers förrätt:
4 skivor grovt grekiskt lantbröd från mittendelen,
eller 8 skivor av de yttre delarna på lantbrödet
olivolja
1-2 klyftor vitlök
200 g varmrökt lax
2 avokados
1 påse blandad sallad, ca 150 g
1 burk kikärtor
Dressing:
2 tsk fransk senap
1 msk kapris
1 krm torkad timjan
3 msk olivolja
1 msk vinäger
salt och peppar
Gör så här:
Stek brödskivorna gyllenbruna i god olivoljan. Blanda senap, olja, vinäger,
timjan och kapris i en stor salladsskål. Gröp ur avokadon och dela
i mindre bitar. Lägg avokado och sallad i dressingen och rör om försiktigt.
Gnid det nystekta brödet med en delad vitlöksklyfta. Skölj kikärtorna i kallt vatten,
och fördela på brödskivorna. Mosa dem därefter lätt med en gaffel.
Rensa laxbitarna fria från eventuella ben och lägg sedan laxbitarna ovanpå de mossade kikärtorna
Fördela slutligen salladen över laxen. KLART!
Bon Appétit!
onsdag 29 augusti 2012
Ananaspaj
Denna ananaspaj är som en dröm, hur god som helst om man gillar ananas förstås. Vi äter den ljummen med en god vanlijglass till. Perfekt att servera som dessert, och den bakas medan gästerna äter förrätten eller varmrätten. Om man inte vill göra den i en stor pajform kan man göra den i små portionsformar, om den ska serveras som en dessert på en tallrik till var och en.
Pajdeg:
150 gr smör (rumsvarmt)
3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
Fyllning:
2 dl cremé fraiche
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 små burkar krossad ananas, utan spad (290 g)
Gör så här:
Blanda mjölet med bakpulvret och tillsätt det rumsvarma smöret. Blanda tills du fått en degliknanda konsistens, det gör ingenting om det är lite smuligt. Blanda i sockret. Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter eller i små portionsformar av exempelvis folie som till mazariner. Häll av ananasen i ett durkslag eller i en silduk och pressa med en sked ut all vätska. Ananasen måste vara så torr som möjligt. Blanda cremé fraiche, ananas, vaniljsocker och socker i en skål. Häll upp blandningen över pajskalet och grädde ugn på 200 grader i ca 30 minuter. Serveras ljummen med vaniljglass av god kvalité.
Pajdeg:
150 gr smör (rumsvarmt)
3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
Fyllning:
2 dl cremé fraiche
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 små burkar krossad ananas, utan spad (290 g)
Gör så här:
Blanda mjölet med bakpulvret och tillsätt det rumsvarma smöret. Blanda tills du fått en degliknanda konsistens, det gör ingenting om det är lite smuligt. Blanda i sockret. Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter eller i små portionsformar av exempelvis folie som till mazariner. Häll av ananasen i ett durkslag eller i en silduk och pressa med en sked ut all vätska. Ananasen måste vara så torr som möjligt. Blanda cremé fraiche, ananas, vaniljsocker och socker i en skål. Häll upp blandningen över pajskalet och grädde ugn på 200 grader i ca 30 minuter. Serveras ljummen med vaniljglass av god kvalité.
onsdag 22 augusti 2012
Frasiga laxsnurror med örtagårdssås
Smördegsinbakad rökt lax med örtagårdssås, en aptitretare som väcker smaklökarna. Smidig att göra och kan förberedas långt innan gästerna kommer, bara att sätta in i ugnen precis innan servering. De ska ätas varma och frasiga till en välkomstdrink och Champagne är perfekta drycken. Kan också serveras som en förrätt.
Ingredienser:
1 smördegsrulle
1 stort pkt skivad kallrökt lax
1 ägg
Örtagårdssås
1/2 dl majonäs
1/2 dl cream fraish
1 riven vitlöksklyfta
2 msk hackad spenat
2 msk hackad dill
2 msk hackad persilja
1 msk torkad dragon
1 nypa salt
Gör så här:
Börja med att blanda till dipsåsen så att den får stå och dra ett tag. Se till att den hackade spenaten om den är fryst, att den rinner av ordentligt.
Rulla ut smördegen och lägg på den skivade laxen.
Rulla ihop till en rulle.
Skär cm-tjocka skivor.
Lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen i 225°C tills de har fin färg, ca. 10 min.
Ingredienser:
1 smördegsrulle
1 stort pkt skivad kallrökt lax
1 ägg
Örtagårdssås
1/2 dl majonäs
1/2 dl cream fraish
1 riven vitlöksklyfta
2 msk hackad spenat
2 msk hackad dill
2 msk hackad persilja
1 msk torkad dragon
1 nypa salt
Gör så här:
Börja med att blanda till dipsåsen så att den får stå och dra ett tag. Se till att den hackade spenaten om den är fryst, att den rinner av ordentligt.
Rulla ut smördegen och lägg på den skivade laxen.
Rulla ihop till en rulle.
Skär cm-tjocka skivor.
Lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen i 225°C tills de har fin färg, ca. 10 min.
torsdag 16 augusti 2012
Apelsinkladdkaka
Apelsinkladdkaka tillhör en av mina favoriter, frisk och så där härligt gott till en kopp starkt svenskt kaffe.
Passar just i dessa tider extra perfekt, efter att man ätit kräftor men förstås också vilken tid på året som helst. Kakan är god som den är, men man kan servera vanlijglass eller lättvispad grädde till som grädde på moset.
Testa också med citron, byt då ut apelsinen mot citron och även de syltade apelsinskalen mot citron förstås.
Ingredienser
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör, smält
1 tsk vaniljsocker
1 apelsin, saft och skal
1,5 dl vetemjöl
Garnering:
Syltade apelsinskal (se länk på recept)
2 dl florsocker och någon tsk saft från pressade apelsinen, testa dig fram så det inte blir för mycket vätska.
Gör så här:
Sätt ugen på 150 grader.
Klipp till ett bakplåtspapper som passar i botten på kakformen med löstagbara kanter.
Vispa ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från en apelsin. Blanda i vaniljsocker och det smälta smör. Rör i vetemjöl. Häll smeten i formen med löstagbara kanter och med bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i cirka 35 minuter. Lägg på garneringen när kakan är kall.
Servera kakan kylskåpskall tillsammans med lättvispad grädde eller vaniljglass.
Passar just i dessa tider extra perfekt, efter att man ätit kräftor men förstås också vilken tid på året som helst. Kakan är god som den är, men man kan servera vanlijglass eller lättvispad grädde till som grädde på moset.
Testa också med citron, byt då ut apelsinen mot citron och även de syltade apelsinskalen mot citron förstås.
Ingredienser
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör, smält
1 tsk vaniljsocker
1 apelsin, saft och skal
1,5 dl vetemjöl
Garnering:
Syltade apelsinskal (se länk på recept)
2 dl florsocker och någon tsk saft från pressade apelsinen, testa dig fram så det inte blir för mycket vätska.
Gör så här:
Sätt ugen på 150 grader.
Klipp till ett bakplåtspapper som passar i botten på kakformen med löstagbara kanter.
Vispa ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från en apelsin. Blanda i vaniljsocker och det smälta smör. Rör i vetemjöl. Häll smeten i formen med löstagbara kanter och med bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i cirka 35 minuter. Lägg på garneringen när kakan är kall.
Servera kakan kylskåpskall tillsammans med lättvispad grädde eller vaniljglass.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

































