torsdag 15 september 2011

Kajpsoppa på Sandbergs vis


Här kommer ett recept som jag fått tips om från min vän på Gotland, som undrade om jag smakat denna soppan. Det hade jag inte var svaret, men jag googlade och fann hur många olika recept som helst. Tyckte det verkade spännande gott, så här är resultatet.
Eftersom kajplök också bara växer på Gotland och Öland, så fick jag ta vad som fanns i affären här i Singapore och vårlök är nog bättre än purjolök vad jag fått tips om.

Ingredienser
2 knippe kajplök eller vårlök
6 dl kycklingbuljong (Bongs)
3 msk smör
1 krm nymalen vitpeppar
1 krm curry
2 dl grädde
salt efter smak

Gör så här
Skölj och skär kajplöken eller vårlöken i bitar. Svetta löken och curryn i en kastrull med smöret utan att ta färg. Tillsätt buljongen, grädden och låt koka i ca 20 minuter.
Smaka av med salt. Mixa den med en mixerstav.
Serveras med parmesanflan, bara att riva lite ost och lägga på ett bakplåtspapper några minuter i 250 grader.
Låta svala och lägga uppe på sopptallriken, se bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar