fredag 21 oktober 2011

Morots- och ananaskaka


Här kommer en variant av morotskaka, där det ingår krossad ananas. Jag gjorde den i två brödformar och då förkortades baktiden till 30 minuter istället. Jag delade sedan i lagom stora fyrkanter. Nu kan du frysa och plocka ut efter behov. Glasyr lägger du precis innan servering. Jag garnerade med en valnöt, men du kan också pudra på kanel. Igår kväll smakade vi på kakan och jag hade lite merlotvin över sedan pastan. När jag åt kakan och sedan tog en klunk av rödvinet fick jag känslan av att jag drack glögg.
Denna kakan gör jag till jul också, men den är lika god året om.

Ingredienser
2 stora ägg
2 1/2 dl råsocker strö
1 1/4 dl rapsolja
2 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 krm salt
1,5 tsk mald kanel
1,5 tsk mald ingefära
1,5 tsk mald nejlika
3 dl rivna morötter
2 dl väl avrunnen krossad ananas
1 dl finhackade nötter t ex valnötter

Glasyr
100 g Philadelphia naturell
1 dl Florsocker
skal av 1/2 citron
1 msk färskpressad citronsaft

Till formen
smör
1 dl råsocker strö

Smörj en form, ca 26 cm i diameter, och strö på  råsockret. Sätt ugnen på 175°.

Vispa samman ägg och råsocker till tjockt skum. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Blanda samman morötter, ananas och oljan och tillsätt sedan i smeten, och blanda väl. Häll upp i formen och grädda morotsananaskakan mitt i ugnen i ca 50 minuter. Stjälp upp kakan.

Blanda samman ingredienserna till glasyren, gärna med elvisp. Bred glasyren över morotsananaskakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar